Pinterest is zeker geen plek meer alleen voor DIY-projecten en recepten. Voor marcom professionals biedt dit visueel georiënteerde platform talloze mogelijkheden om merkbekendheid te vergroten, verkeer naar websites te leiden en een betrokken community op te bouwen.
In dit blog lees je hoe je Pinterest effectief kunt inzetten in je marketingstrategie en delen we enkele waardevolle tips en strategieën.
1. Een goed profiel
Op Pinterest begint het allemaal met een goed profiel voor je merk. Wanneer je hiermee aan de slag gaat is het belangrijk om te controleren dat je een zakelijk account hebt. Zorg dat het profiel er professioneel uitziet met een zakelijke profielfoto van hoge kwaliteit of logo. Dan is het belangrijk dat je bio tip-top in orde is en dat je linkt naar je website. Een goed profiel maakt je merk herkenbaar en betrouwbaar.
2. Ontwikkel een strategie
Net als bij andere sociale media platforms, is een doordachte strategie cruciaal. Bevat jouw strategie doelstellingen om je merk te promoten, producten of diensten te verkopen en voor het realiseren van websitetraffic? Dan is het nodig om consistent te werken aan je doelen. Dit omvat met regelmaat publiceren naar Pinterest en jouw doelgroep bereiken door relevant te communiceren. Denk dan ook na welke thema’s en onderwerp voor jouw doelgroep relevant zijn. Wil je slagvaardig en overzichtelijk aan het werk gebruik dan een social media- of contentkalender.
3. Gebruik deze afmetingen
Wanneer je jouw strategie op orde hebt dan is het handig om te weten welke formaten je kunt gebruiken op Pinterest. Hier zijn de meest gebruikte formaten en hun mogelijkheden:
Standaard Pin:
Afmetingen: 1000 x 1500 pixels
Aspect ratio: 2:3
Gebruik: Ideaal voor algemene afbeeldingen en infographics.
Idee Pin / Video Pin:
Afmetingen: 1080 x 1920 pixels
Aspect ratio: 9:16
Gebruik: Perfect voor video’s en interactieve content.
Bord omslag / Profielfoto:
Afmetingen: 1080 x 1080 pixels
Aspect ratio: 1:1
Gebruik: Voor je profiel- en bordomslagen.
Profiel omslag:
Afmetingen: 800 x 450 pixels
Aspect ratio: 16:9
Gebruik: Voor de omslagfoto van je profiel.
Wil weten wat de afmetingen zijn voor Pinterest advertenties dan vind je deze op hun website.
4. Creëer aantrekkelijk beeldmateriaal
Pinterest draait om visuele aantrekkingskracht. Als tip adviseren wij je om met regelmaat verticaal beeldmateriaal te gebruiken, want deze presteren beter. Voorbeelden van verticaal beeldmateriaal zijn infographics, visueel aantrekkelijk gemaakte handleidingen en quotes. Wil je jouw boodschap duidelijk overbrengen dan is het handig om tekstelement toe te voegen. Sowieso is het aan te raden om hoge kwaliteit afbeeldingen en video’s te publiceren die je merkverhaal vertellen. Op het weblog van Canva lees je een handleiding voor je Pinterest marketing aanpak en over het ontwerpen van het juiste beeldmateriaal.
5. Optimaliseren voor SEO
Omdat Pinterest een visuele zoekmachine is wil je gebruik maken van relevante zoekwoorden in je pinbeschrijvingen. Dit helpt met het hoger waarderen van je content en deze zullen meer organische websitetraffic realiseren. Je doet er dus verstandig aan om na te denken welke woorden je doelgroep gebruiken en deze in je content te verwerken. Wat je kunt doen is een keyword search op het platform zelf. Met de hulp van de Pinterest trends pagina, https://trends.pinterest.com/, kun je ontdekken welke onderwerpen/ woorden toenemen in populariteit en welke trends gerelateerd zijn aan je zoekopdrachten. Heb je geen business account dan kun je ook ‘gewoon’ zoeken en ontdekken welke keywords worden gebruikt door de gebruikers.
6. Ben betrokken met je community
Interactie met je community is essentieel. Reageer op reacties, volg relevante borden en pin (bewaar) content van andere gebruikers op één van eigen borden. Dit gaat je helpen om je netwerk uit te breiden en laat ook zien dat je betrokken bent op dit platform. Door deze activiteiten frequent bij te houden bouw je aan relaties en vergroot je de zichtbaarheid van je merk. Ook helpt het om creatief te zijn met de content die je deelt. Wanneer je creatieve content deelt wat een goed gevoel geeft of inhaakt op wat een gebruiker zoekt dan is de kans groter dat jouw pin wordt bewaard. Lees hier meer over in het onderzoek van Pinterest.
7. Aan het werk met Pinterest advertising
Overweeg om met advertising aan de slag te gaan om je bereik verder te vergroten. Door advertising kun je jouw content onder de aandacht brengen bij een bredere doelgroep en kun je ze ook specifieker benaderen. Ontdek de advertentie mogelijkheden zoals promoted pins, video en voor shopping. Wist je dat adverteren op dit platform aantrekkelijker kan zijn dan op ander social media platformen? Volgens TrafficToday zijn de kosten per klik relatief laag, wat het interessant maakt om verkeer naar je website te leiden.
8. Meet en analyseer je resultaten
Gebruik je geen social media tooling om je social media resultaten te volgen, dan kun je gebruik maken van Pinterest analytics. Start je analyse met het bekijken welke content het beste heeft gepresteerd en pas je tactiek aan wanneer dit nodig is. Door te analyseren word je geholpen om continu je social media, lees Pinterest updates, te verbeteren om je doelen te bereiken. Statistieken waar je op kunt letten zijn het aantal impressies, bereik, likes, shares en aantal klikken.
Conclusie
Pinterest biedt marcom professionals een unieke kans om op een visueel aantrekkelijke manier in contact te komen met hun doelgroep. Door een strategische aanpak en het creëren van boeiende content, kun je de kracht van Pinterest benutten om je merk te laten groeien en je marketingdoelen te bereiken. Bedenk dat Pinterest een waardevolle aanvulling kan zijn op je marketingmix.