iMonitoring

Social selling: succesvolle samenwerking tussen marketing en verkoop

In de huidige tijd waarin social media en digitalisering een belangrijk onderdeel is van onze interactie en verbondenheid is social selling een moderne manier voor organisaties om hun verkoopactiviteiten te moderniseren. Door social selling wordt het mogelijk om nieuwe klanten te werven en bestaande relaties te versterken.  
Maar wat maakt social selling interessant voor organisaties, en hoe kunnen bedrijven de samenwerking tussen hun marketing- en verkoopteams optimaliseren voor betere resultaten? In dit blog geven wij antwoord op deze vraag. 
social selling

Wat is social selling?

Social selling gaat om het opbouwen van relaties met potentiële klanten door: 

– interessante content te delen,
– deel te nemen aan relevante gesprekken
– en goed te luisteren naar de wensen of behoeften van de doelgroep.

Door dit proces probeer je jouw prospects door de verkoopfunnel te begeleiden en is social selling meer dan het promoten en adverteren van producten of diensten op sociale media.

Bekende social media platformen voor social selling zijn; LinkedIn, Instagram en Facebook. Deze platformen zijn interessant, omdat deze het makkelijk maken om een persoonlijke connectie te leggen.

In de Praktijk

Wil je social selling in de praktijk toepassen dan is het volgende belangrijk: 

  1. Bepaal je doelgroep: Wie wil je bereiken met je activiteiten?
  2. Kies de juiste kanalen: Op welke sociale media is jouw doelgroep actief?
  3. Creëer waardevolle content: Deel content die relevant is voor je doelgroep en die hen inspireert of informeert.
  4. Bouw relaties op: Reageer op berichten, stel vragen en neem deel aan relevante conversaties.
  5. Meet en evalueer: Meet de resultaten van je social selling activiteiten en pas je strategie aan waar nodig.

5 redenen waarom social selling interessant is voor organisaties?

1. Werk aan vertrouwen en relaties

Met het toepassen van social selling binnen de organisatie is het de bedoeling dat marketing- en verkoopteams samenwerken aan vertrouwen en het opbouwen van relaties. Hierin is het belangrijk dat de samenwerking leidt tot sterkere relaties en een hogere waarschijnlijkheid dat prospects uiteindelijk klanten worden.

2. Realiseer een grotere bereikbaarheid

Social media platformen bieden een groot potentieel en hierdoor is het:

  • voor marketeers en verkopers een kans om het bereik te vergroten.  
  • Wordt het mogelijk dat zij in contact komen met prospects, die ze anders mogelijk hadden gemist, 
  • en kunnen zij werken aan het opbouwen van relaties. 

3. Krijg inzicht in gedrag, wensen en behoeften

Verder bieden sociale media voor marketing- en verkoopteams waardevolle inzichten in het gedrag en de behoeften van hun prospects. Door monitoring  in te zetten wordt het mogelijk om te luisteren naar online gesprekken, berichtgeving en ontwikkelingen. Waardoor beide teams beter begrijpen wat hun doelgroep bezighoudt, ze de mogelijkheid hebben om hierop in te spelen met gerichte boodschappen en oplossingen.

4. Verkort de salescyclus 

Door vroegtijdig een relatie op te bouwen met potentiële klanten kun je de verkoopcyclus verkorten. Zorg dan wel dat je teams daar zijn waar de doelgroep is. Laat dan ook marketeers en verkopers regelmatig actief zijn, waardoor de zichtbaarheid van je bedrijf wordt vergroot en je de aandacht trekt van potentiële kopers. Ondersteun dit met gericht netwerken, waardevolle content delen en reageren op berichten van de doelgroep en je leadkwaliteit verbetert

5. Versterk merkbekendheid 

Nog een pluspunt van social selling is dat het positief bijdraagt aan het imago. Door te luisteren naar de behoeften van je klanten kun je ze voorzien van oplossingen en bouwen aan een langdurige relatie. Door ook regelmatig zichtbaar te zijn wordt het merk ook onthouden en raakt het top-of-mind bij de doelgroep. Verder kun je bedenken dat social seling van waarde is voor het onderhouden van hechte klantrelaties die leiden tot positieve reviews en waardevolle mond-tot-mondreclame. 

Optimaliseer de samenwerking tussen marketing en verkoop

Wil je dat social selling kans van slagen heeft dan is sowieso een strategie vereist en een goede samenwerking tussen marketing- en verkoopteams. Om te zorgen dat verkoop- en marketing in hetzelfde team zitten is het nodig zij: 

  • gezamenlijke doelstellingen hebben.
  • Dezelfde boodschap communiceren. 
  • Op de hoogte zijn van ontwikkelingen en trends. 
  • Gebruik maken van dezelfde tools.
  • Samenwerken aan lead nurtering. 
  • Elkaar feedback geven. 

Hier lees je welke stappen nodig zijn om de samenwerking te optimaliseren: 

1. Werken aan gezamenlijke doelstellingen

Het is essentieel dat marketing- en verkoopteams dezelfde doelstellingen nastreven en begrijpen hoe hun inspanningen bijdragen aan het algehele succes van de organisatie. Door gezamenlijke doelen te stellen, kunnen beide teams beter samenwerken en hun strategieën afstemmen. Om er voor te zorgen dat marketing als verkoop dezelfde doelen nastreven is het nodig om SMART-doelen te formuleren die zowel kwantitatief als kwalitatief meetbaar zijn.

2. Door content dezelfde boodschap communiceren 

Marketingteams spelen een cruciale rol in het creëren en cureren van content die verkopers kunnen gebruiken in hun social selling-inspanningen. Door samen te werken bij het ontwikkelen van waardevolle en relevante inhoud, kunnen marketing- en verkoopteams ervoor zorgen dat de boodschappen consistent, effectief en een professionele uitstraling hebben. 

3. Op de hoogte zijn van ontwikkelingen en trends

Om social selling effectief te maken, hebben verkoopteams training en educatie nodig over hoe ze sociale media platforms optimaal kunnen gebruiken. Marketingteams kunnen hierbij helpen door trainingen te organiseren en bronnen te bieden die verkopers helpen bij het navigeren en benutten van sociale media. Zorg er ook voor dat marketing en verkoop goed op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social selling.

4. Gebruik tools voor optimalisatie van strategieën

Marketing- en verkoopteams dienen samen dezelfde tools te gebruiken om hun social selling-strategieën te optimaliseren. Door gegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen ze beter begrijpen wat werkt en wat niet, en hun benaderingen dienovereenkomstig aanpassen. Verder helpen tools om de voortgang te volgen en om inzicht te krijgen in de prestaties van de social selling activiteiten.

5. Samenwerken aan lead nurtering

Implementeer een lead nurtering proces waarbij marketing kwalitatieve leads genereert en verkoop deze leads opvolgt. Kort geformuleerd start het lead nurtering proces bij het identificeren van leads, dit is de doelgroep die potentieel interesse heeft getoond via de website, social media, tijdens een event of via advertising. Wanneer deze gekwalificeerde leads inzichtelijk zijn gemaakt dan is het tijd dat verkoop deze opvolgt. 

Lees meer over het lead nurtering proces in dit blog (EN): https://sellingsignals.com/lead-generation-funnel/

6. Bied ruimte voor een feedback loop

Regelmatige communicatie en feedback tussen marketing- en verkoopteams zijn cruciaal voor het succes van social selling. Door open en transparant te communiceren, kunnen teams problemen snel identificeren en oplossen, en samenwerken om de strategieën continu te verbeteren. Door een feedback loop ontstaat er ruimte waarbij verkoop feedback geeft aan marketing over de kwaliteit van de leads en marketing feedback geeft aan verkoop over de effectiviteit van de salesstrategie. 

Conclusie 

Social selling is een modern alternatief voor traditionele verkoopmethoden. Het is een krachtige  methode om je bedrijf te laten groeien. Het stelt organisaties in staat om persoonlijk verbinding te maken met de doelgroep en relaties op te bouwen. 
Wie social selling succesvol wil toepassen in de praktijk heeft dan wel een geoptimaliseerde samenwerking nodig tussen marketing- en verkoopteams.
Verder is het succes afhankelijk van de gezamenlijke doelstellingen, samenwerking tussen verkoop en marketing en hoe effectief de stappen in het social selling proces worden toegepast.
Wie dit weet te benutten heeft dan ook de mogelijkheid om betere resultaten te behalen. 
Met dit blogbericht hebben wij geprobeerd om jou zo goed mogelijk te informeren over social selling. Heb je interesse voor social selling dan bieden wij met ons merk Diependaal Online ondersteuning. Neem contact op  met  Tessa Diependaal en zij informeert je over de mogelijkheden. 
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound
Contact us