Narrowcasting heeft jouw aandacht, omdat jij de interesse hebt om dit digitale communicatiemiddel in te zetten om een selecte groep van ontvangers te benaderen, op een specifieke plek en tijdstip. Maar wil jij narrowcasting op de juiste manier gebruiken; gericht op een specifieke kijker en met relevante content dan is het handig om te weten hoe narrowcasting wordt ingezet.
In dit blog lees jij wat narrowcasting is, hoe het wordt toegepast, welke type aanbieders er zijn, waar je op kunt letten als je kiest voor een leverancier, zie jij narrowcasting voorbeelden om jou een goed beeld te geven en een lijstje met de belangrijkste reden om narrowcasting in te zetten.
Wat is narrowcasting?
Narrowcasting is gericht op een selectieve doelgroep. Deze personen zijn aanwezig op een specifieke locatie en tijd. Wil je narrrowcasting inzetten dan dien je goed te weten welke informatie relevant is voor de kijker en maak je gebruik van digitale schermen die een plek hebben: binnen de organisatie, een beursvloer of in een winkel- of horecagelegenheid.
Narrowcasting toepassen
Om narrowcasting in te zetten maak je gebruik van een template, welke een goede weergave geeft van wat je digitaal gaat communiceren. Zorg ook dat de software door de juiste hardware wordt ondersteunt voor vloeiende en dynamische beeldcommunicatie. Wanneer je informatieschermen gaat toepassen dan wil je dat de kijker goed ziet wat er wordt gecommuniceerd zonder haperingen, slecht beeld of een onduidelijke weergave.
Heb jij deze zaken op orde dan kun je narrowcasting toepassen in jouw organisatie, bijvoorbeeld een:
- zorg-, welzijn of school-instelling.
- Bedrijfskantine, receptie of showroom.
- Winkel- of horecagelegenheid.
- Sportclub.
- Evenement- of beursvloer.
Aanbieders van complete narrowcasting oplossingen
Heb jij of is er in jouw organisatie te weinig expertise of capaciteit om met een narrowcasting oplossing aan de slag te gaan dan kun je in Nederland leveranciers vinden die complete narrowcasting oplossingen aanbieden. Denk dan aan software, hardware en installatie.
Bedenk wat jij nodig hebt, hoeveel maatwerk er nodig is, welke aanbieder bij jouw organisatie past, hoe gebruiksvriendelijk en flexibel de oplossingen zijn.
Ga je zoeken met een AI-zoekfunctie naar Nederlandse aanbieders van complete narrowcasting oplossingen dan worden deze bedrijven voorgesteld:
- DPM Signage
- Viewie Media
- Canvastix B.V.
- Marketing in Beeld
- Screenlink
- Active Group
- Heuvelman
- Peet ICT
- Avesqo
- InfoScreens
Ben je op zoek naar een aanbieder die maatwerk levert dan kun je terecht bij nummer 1, 3, 5, 8, 9 en 10. Deze narrowcasting aanbieders hebben eigen software of kopen deze in, bieden maatwerkoplossingen voor templates en andere toepassingen.
Van deze aanbieders is nummer 9 mogelijk het meest aantrekkelijk omdat zij gebruiksvriendelijke software en flexibele content management systeem aanbieden. Wil je meer weten over deze narrowcasting aanbieder dan kun je natuurlijk hun website bekijken: http://www.avesqo.com en je vindt ze ook op LinkedIn en Instagram.
Narrowcasting software leveranciers
Heb je geen ondersteuning nodig wat betreft hardware en installatie, omdat deze expertise aanwezig is in de organisatie dan kun je kiezen voor een narrowcasting software leverancier.
Wanneer je kiest voor narrowcasting software dan kies je voor functies die helpen met het editen van content, plannen en beheren van je narrowcasting schermen. Verder richt de software zich specifiek op een digitaal platform waarmee je jouw content aanstuurt en managet.
Heeft jouw organisatie dus de kennis en hardware in huis, dan heb jij waarschijnlijk genoeg aan een narrowcasting softwareleverancier die het mogelijk maakt om op een flexibele manier jouw content te managen.
In Nederland vind je deze narrowcasting softwareleveranciers:
- Butler.tv
- TSS (Evado)
- Opensignage
- Castit
- ZetaDisplay
- Backstage AV (Stagesign & LoopSign).
Ben je op zoek naar een gratis oplossing dan kun je terecht bij nummer 3 en 4. Nummer 3 is gratis wanneer je Windows of Android apparaten gebruikt en nummer 4 is geschikt voor diverse platformen en apparaten, zoals de Google Chromecast.
Maar wil je een gebruiksvriendelijke oplossing dan is nummer 1 zeker interessant. Op de website, https://butler.tv/, krijg je veel informatie over hoe het werkt, hoe je de schermen kunt managen en kun je precies zien tegen welk tarief de narrowcasting software wordt aangeboden.
Welke narrowcasting leverancier past bij jou?
Afhankelijk van kennis, expertise en capaciteit op het gebied van narrowcasting weet je nu wat je kunt kiezen voor jouw organisatie. Kies je voor een gebruiksvriendelijke software dan wil je deze waarschijnlijk ook testen, om zelf te ervaren hoe makkelijk het echt is.
Zijn functionaliteiten voor content creatie, ontwerp, planning en beheer een noodzaak dan wil je een oplossing wat flexibiliteit biedt en ruimte geeft om media, eigen en externe content te managen.
Vind je betrouwbaarheid en support belangrijk dan kies je voor een leverancier die jouw taal spreekt, schrijft en die jou goed bedient als het gaat om support tijdens foutmeldingen of storingen.
Omdat narrowcasting schaalbaar is dien je goed te kijken wie dit als beste aanbiedt. Welke voordelen biedt een leverancier als jij meerdere schermen afneemt, blijft het mogelijk om dit overzichtelijk te managen en hoeveel templates kun je gebruiken of ontwerpen voor jouw informatieschermen.
Wanneer jij twijfelt welke narrowcasting leverancier het beste bij jou past als het gaat om prijs, eventuele software integraties en hoeveel het kost wanneer je maatwerk nodig hebt dan helpt het om bij verschillende partijen een offerte te vragen. Zo kun je goed vergelijken en bepalen wie het beste bij jouw organisatie past.
Voorbeelden van narrowcasting schermen
In dit blogonderdeel en ter ondersteuning van jouw verkenning naar leveranciers zie je voorbeelden hoe narrowcasting vorm krijgt.
Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld van Marketing in Beeld. Zij presenteren Etalage TV als oplossing voor een informatiescherm in de winkel. Wil je opvallen, de aandacht van voorbijgangers trekken en een goede indruk maken dan is dit een goed idee.
Maar wat dacht je van dit narrowcasting voorbeeld in de horeca van DPM Signage. Zij laten mooi zien hoe je met digitale schermen menuborden toont, promoties kunt laten zien en een bepaalde sfeer kunt creëren in jouw horeca- of winkelzaak.

Als het gaat om narrowcasting in de gezondheidszorg dan zijn de mogelijkheden redelijk divers. Je kunt bijvoorbeeld wachttijden, behandelingen, advies over gezondheid en verkeersinformatie communiceren. In deze vormen wordt er vooral gecommuniceerd naar de patiënt, maar wil je narrowcasting inzetten voor interne communicatie richting medewerkers, dan kun je social media updates communiceren, bijeenkomsten, vergaderingen en andere gebeurtenissen.
Net als het zorginstellingen gebruiken scholen, universiteiten en andere opleidingsinstituten narrowcasting, maar dan om roosters, evenementen, nieuws en belangrijke mededelingen met studenten of het personeel te delen. Afhankelijk van waar het narrowcastingscherm hangt is de communicatie uiteraard afgestemd op de doelgroep.
Maar ligt de focus meer op interne communicatie in een kantoorgebouw, dan wordt narrowcasting vooral ingezet in een bedrijfskantine , receptie, vergaderruimte of een showroom. Op deze plekken in het gebouw worden informatieschermen ingezet om bedrijfsnieuws, presentatie-updates, informatie over veiligheid of een welkomboodschap te communiceren.
Nu je een beeld hebt van narrowcasting hebben wij nog één voorbeeld, namelijk voor evenementenlocaties, beurzen of congressen. Bekijk bijvoorbeeld dit voorbeeld van narrowcasting tijdens de Dutch Media Week in Hilversum.
Naast het tonen van het programma kun je met de narrowcasting ook bewegwijzering communiceren, social media updates en sponsors onder de aandacht brengen.
Heb jij ontdekt waarom narrowcasting interessant is voor jouw organisatie, dan sluiten wij af met nog een paar redenen om met narrowcasting te starten.
Waarom starten met narrowcasting?
- Voorkom verspilling van marketingbudget en het bereiken van de verkeerde mensen door narrowcasting.
- Creëer meer betrokkenheid bij de doelgroep en met de juiste boodschap.
- Verbeter ervaringen bij klanten, patiënten en werknemers door de juiste informatie te delen.
- Genereer extra inkomsten door advertenties of promoties onder de aandacht te brengen in jouw winkel- of horecazaak.
- Verhoog veiligheid en bewustzijn door tips en advies te communiceren.
- Werk aan loyaliteit en gemeenschapsgevoel door te laten zien wie betrokken is.