Monitoring wat is het en hoe helpt het ons om betere besluiten te maken? Omdat monitoring op verschillende manieren wordt toegepast lees jij de invulling die gaat over online en social media monitoring. Binnen deze toepassingen betekent monitoren het verzamelen, analyseren en interpreteren van data. Monitoring gaat om het zien van kansen, bedreigingen en het opdoen van nieuwe inzichten.
Heb jij aandacht voor monitoring vanuit marketing- en communicatie dan is dit blog voor jou geschreven.

Wat is monitoring?
Ben jij actief als marcom professional dan hoort monitoring in jouw takenpakket. Door monitoring weet jij wat je inspanningen opleveren, worden prestaties gemeten, voortgang inzichtelijk gemaakt en weet jij de status van marketing- of communicatiecampagnes. Weet dat monitoren een hulpmiddel is om jouw acties, kwaliteit en voortgang kracht bij te zetten.
Monitoring is geen doel op zich
Monitoring bedient verschillende doelen, bijvoorbeeld voor het:
> signaleren van actuele onderwerpen, thema’s en issues.
> Meten van online- en social media prestaties.
> Managen van risico’s die op locaties plaatsvinden.
> Maken van besluiten.
> Ontwerpen van rapportages of analyses.
Voorbeelden van monitoring
Wanneer jij online- en social media monitoring toepast dan kun je deze systematisch toepassen voor:
– data-analyses om trends en eerder genoemde actualiteiten te signaleren.
– Het observeren van online en social media gedrag in communicatie.
– Online en social media analyses.
– Identificeren van kansen en bedreigingen.
Monitoringtools voor jouw problemen
Monitoringtools bieden een breed pakket aan oplossingen, voor elk probleem kun jij wel een oplossing vinden, wat voldoet aan jouw behoeften en wensen. Monitoringtools die oplossingen bieden voor marcom professionals bieden bijvoorbeeld realtime monitoring op social media, content alerts om (snel) op de hoogte te zijn, locatie monitoring om doorstroming en gebeurtenissen te volgen.
Maar omdat er zoveel verschillende monitoring mogelijkheden zijn is het belangrijk om te weten welke voor jou het verschil gaan maken. Wanneer een monitoringtool kant nog wal slaat is wanneer jij geen complexere uitdagingen hebt. Zo bieden social media platformen prima monitoring opties voor als jij prestaties van jouw social media posts wilt meten. Heeft Google alerts een prima functie zodat jij geïnformeerd wordt over jouw interessegebieden en heeft Google analytics een functie voor het monitoren van jouw websitetraffic. Is jouw marketing of communicatie eenvoudig dan heb je geen professionele monitoringtools nodig.
Het wordt anders als monitoring verschillende belangen bedient in jouw marcom team. Dan hebben jij en je team een monitoringtool nodig die het verschil gaan maken. En dan is de keuze reuze.
5 monitoring (tool) tips
Met deze 5 tips kun jij een keuze maken waarin monitoring in de behoefte voorziet.
1. Weet wie verantwoordelijk is voor;
- reputatie- en crisismanagement.
- Social media en of content marketing.
- Interne- en externe communicatie.
- Employer branding.
- Online marketing.
2. Onderzoek welke type analyses/ rapportages gecommuniceerd worden, denk dan aan:
- reputatie en imago.
- Concurrentie
- Actualiteiten, thema’s en issues.
- Online en social media rapporten.
3. Weet of medewerkers betrokken worden in online en social media activiteiten.
4. Ga na welke online en social media bronnen belangrijk zijn voor de organisatie.
5. Bepaal of een monitoringtool met andere systemen gaat verbinden.
Ontvang onze whitepaper