Marketingbureaus zijn nuttig voor bedrijven die zelf te weinig capaciteit, expertise of creativiteit hebben om aan hun zichtbaarheid te werken op social media. Wanneer marketingbureaus te beladen klinkt dan kun je op zoek gaan naar een freelance social media manager die ook ondersteuning biedt. Net als marketingbureaus bestaan zij om jouw bedrijf consistent te laten groeien op social media en dit begint met:
- Zichtbaarheid
- Een sterke reputatie
- Contactmomenten realiseren oftewel het genereren van traffic.
Als deze zaken onvoldoende zijn geregeld dan is groei lastig om te realiseren en is het tijd om een marketingbureau of een freelance social media manager in te schakelen. Om een goed besluit te maken delen wij in dit blog een checklist. Na de checklist geven wij antwoord op vragen hoe zij groei voor je bedrijf realiseren en wat dit oplevert voor je bedrijf.
Een checklist voor ondernemers
Wil je weten hoe een marketingbureau jouw bedrijf met regelmaat ondersteunt in de zichtbaarheid op social media, pas dan deze checklist toe:
1. Ontdek hoe zij ideeën opdoen voor de social media updates van jouw bedrijf.
2. Vraag hoe hoe de samenwerking eruit ziet.
3. Weet hoe zij effectief en efficiënt hun tijd besteden.
4. Kom erachter hoe zij betrokkenheid met jouw doelgroep vergroten.
5. Check of gebruik wordt gemaakt van AI tools.
6. Zoek uit of je maketinbureau gebruik maakt van online statistieken.
Gebruik de checklist voor je onderzoek naar het marketingbureau wat het beste bij jouw bedrijf past. Door de checklist toe te passen kun je de mate van betrokkenheid inschatten, hoe zij hun werkzaamheden organiseren voor een optimale workflow, weet je ook of zij mee gaan in de tijd en wat de impact is van hun social media werkzaamheden voor jouw bedrijf.
Hoe realiseert een marketingbureau groei voor jouw bedrijf
Wanneer een marketingbureau voor jouw bedrijf aan de slag gaat dan is groei op social media het uitganspunt. Hoe dit wordt gerealiseerd maakt een marketingbureau meetbaar en inzchtelijk door online statistieken met jouw te communiceren. Natuurlijk dienen vooraf de zaken uit je checklist afgevinkt te zijn, want hoe:
- gaat het bureau jouw social media updates voorzien van goede content?
- Komt de samenwerking er uit te zien?
- Besteden zij hun tijd nuttig en zinvol?
- Maken zij gebruik van tooling ?
- Worden online statistieken gecommuniceerd?
Ideeën opdoen
Een marketingbureau of social media manager die meerdere klanten bedient met social media beheer heeft een systeem om continu nieuwe ideeën op te doen voor jouw social media updates. Deze vorm van automatisering ondersteunt het werkproces op social media en om zicht te hebben welke online bronnen relevant zijn voor het opdoen van ideeën. Deze manier van ideeën opdoen:
- voorkomt dat je marketingbureau zit te wachten op content van jou,
- zorgt dat je marketingbureau actueel en interessante social media updates communiceert richting jouw doelgroep
- en bespaart je marketinbureau tijd, omdat er geen handmatige zoekacties vereist zijn.
Naast het opdoen van ideeën kan deze workflow ook ingezet worden om te weten wanneer jouw bedrijf ergens wordt genoemd, dit is dan weer handig ten behoeve van reputiemagement.
Samenwerking optimaliseren
Omdat je tijd schaars is, is het belangrijk dat de samenwerking met je bureau optimaal is. Daarom maakt het bureau gebruik van alerts. Denk bijvoorbeeld aan content en social media alerts om je te informeren over jouw social media updates. Het moment waarop je alerts ontvangt geeft jou de kans om aan te geven welke content kan worden door gepost en welke nieuwe content er gewenst is. Verder geeft deze vorm van samenwerking een boost in de productivieit en maak je het jouw bureau mogelijk om vooruit te plannen in de contentkalender.
Tijd zinvol en nuttig inzetten
Is het dan mogelijk dat een marketingbureau nog meer tijd gaat besparen? Ja, met ai en een online planner.
In de online planner bewerkt, plant en publiceert je marketingbureau moeiteloos inhoud voor alle sociale netwerken.. En wll je dat zij met nog meer snelheid social media updates schrijven dan maken zij gebruik van AI wat geïntegreerd is in hun social media tool. Alles bij elkaar zorgt dat je bureau dat zij vooral geen tijd kwijt zijn, omdat het grootse deel van de content klaar staat voor publicatie en van tevoren is ingepland met de online planner. Hierdoor werken zij efficiënter en kunnen zij op basis van opgebouwde historie de posts bovendien inplannen op de momenten dat de meeste volgers bereikt zullen worden.
Betrokkenheid creëren
Of het nu gaat om het creëeren van betrokkenheid of om deze te vegroten dan heeft jouw marketingbureau slimme oplossingen om dit voor elkaar te krijgen. Wanneer jouw bedrijf medewerkers heeft dan is het hartstikke zinvol om deze te betrekken in de in de zichtbaarheid op social media. Hiervoor gebruikt het marketungbureau social media alerts van de Online Content Machine. Deze vorm van interne communicatie zorgt dat je medewerkers als eerste worden geinformeerd wanneer social media berichten gepubliceerd zijn en vraagt of zij in actie willen komen om de zichthbaarheid te vergroten. Wanneer je bureau dit voor jouw bedrijf inricht dan heeft dit een positief effect op het imago, klantwaardering en betrokkenheid van je medewerkers.
Online zichtbaarheid gemeten
Wil je weten welke impact jouw marketingbureau heeft opgeleverd voor de zichtbbaarheid op social media, dan word je automatisch geinformeerd met een rapport over de online statistieken. Met het rapport laat het marketingbureau zien welke resultaten zij hebben gerealiseerd voor jouw bedrijf. Door de social media werkzaamheden te meten communiceren zij transparant en helder de groei van je social media accounts.
Verder biedt het rapport met online statistieken jou de mogelijkheid om feedback of input te leveren en heb je de gelegenheid om je (on)tevredenheid te uiten op basis van feitelijk cijfers.
Je hebt gelezen hoe een marketingburau van waarde is als het gaat om zichtbaarheid en groei op social media. Je weet wat een marketingbureau doet en nodig heeft om jouw bedrijf te presenteren en wat er bij komt kijken. Doe daarom onderzoek naar marketingbureaus die aan deze eisen voldoen en passen bij jouw type bedrijf. Raadpleeg social media om te zien welke marketingbureaus gebruik maken van social media tooling, bekijk websites van social media tooling om te zien welke bureaus klant zijn en die je kunt bellen voor een kennismaking. Gebruik de checklist om het bureau te leren kennen en om tot een besluit te komen voor het social media beheer van jouw bedrijf.
Veel succes!