Hou jij je bezig met Instagram berichten plannen dan bespaar jij tijd, is de postfrequentie consistent, heb jij hoogstwaarschijnlijk een contentstrategie en is jouw timing optimaal. Maar je bent hier omdat je nog nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden over Instagram berichten plannen en waarschijnlijk wil je jouw aanpak effectiever maken.
In dit blog word je op weg geholpen en lees je over Instagram berichten plannen via Meta Business suite en social media tools. Ben je klaar om inspiratie op te doen en te leren over tools die jou gaan helpen met Instagram berichten plannen dan is dit jouw kans!
Instagram berichten plannen met Meta Business suite
Is jouw focus enkel Instagram berichten plannen dan kun jij prima overweg met de Instagram app. Maar beheer jij ook een Facebook fanpage dan kun je gebruik maken of je doet het al van Meta Business suite. Vanuit deze zakelijke omgeving, beschik jij over het plannen en publiceren van Facebook en Instagram berichten.
Ga je via Meta Business suite Instagram berichten plannen dan kun je ook kiezen dat jouw bericht wordt gepland wanneer je volgers of fans het meest actief zijn.

Tijdens het plannen van Instagram berichten zie je ook hoe het beeldmateriaal tot uiting komt, super handig wanneer het toch nog even nodig is om aanpassingen te doen voor publiceren van Instagram berichten.
Wanneer je het bericht hebt geschreven dan voeg je hashtags toe en je Instagram bericht is klaar voor planning of publicatie. Om hashtags toe te voegen aan geplande Instagram berichten kun je in je Meta business account handmatig zoeken naar populaire hashtags, welke jij recent hebt gebruikt en welke jij hebt opgeslagen.

Instagram berichten plannen met een social media management tool
Wil je naast Instagram berichten plannen ook andere socials beheren dan kun je dit natuurlijk doen per social media platform of kiezen voor een social media management tool. Met een social media tool kun je meerdere social media accounts beheren en bespaar je zeker 15 minuten per social media platform.
Verder bieden social media management tools tegenwoordig AI ondersteuning wat helpt bij Instagram berichten plannen, LinkedIn posts schrijven, Pinterest content publiceren en berichten schrijven voor Google My Business. Met buitenlandse tools als Later.com, Buffer en Hootsuite kun je aan de slag wanneer je geen moeite hebt met de Engelse taal of support. Anders kun je natuurlijk kiezen uit Coosto , Fellow of iMonitoring.
Voordelen social media management tools
In tegenstelling tot de Instagram app en Meta Business suite hebben social media tools veel voordelen als het gaat om Instagram berichten plannen. Zo heb je een eigen contentkalender en worden de mogelijkheden voor Instagram berichten plannen dan ook aangeboden met de handige kalenders van jouw social media management tool.
Voordelen social media management tools
In tegenstelling tot de Instagram app en Meta Business suite hebben social media tools veel voordelen als het gaat om Instagram berichten plannen. Zo heb je een eigen contentkalender en worden de mogelijkheden voor Instagram berichten plannen dan ook aangeboden met de handige kalenders van jouw social media management tool.

Kies je voor een nieuw bericht dan verschijnen vanzelf de functies die jij nodig hebt, zoals het:
- uploaden van beeldmateriaal,
- toepassen van een ai-assistent, wat je helpt bij Instagram berichten plannen.
- Verkorten van de URL om kliks naar de website te meten.
- Herhalen van specifieke social media berichten op verschillende momenten.
- Betrekken van collega’s ter ondersteuning van employer advocacy.
- Bekijken van de social media updates via de preview modus.
Wanneer jij denkt dat Instagram berichten plannen via tools geen mogelijkheid geeft voor stories en reels dan heb je het mis. De juiste social media tools bieden deze vormen ook aan en dien je specifiek aan te geven. Bedenk wel dat er geen optie is om stories en reels tegelijkertijd te kiezen .
Wil je efficiënt Instagram berichten plannen dan kun je met de meeste tools een AI-assistent raadplegen. Deze functie creëert in een handomdraai een Instagram post, wat overeenkomt met de gewenste tone-of-voice en voor de gekozen taal.
Ben je enthousiast over het resultaat dan pas je deze toe of je genereert opnieuw een Instagram post. Afhankelijk van jouw AI-opdracht of prompt worden automatisch hashtags genereerd, kun je vragen om tips, pijnpunten benoemen en ideeën opdoen voor jouw Instagram bericht.
Ben je klaar met Instagram berichten plannen en zijn deze gepubliceerd dan heeft jouw social media tool een handig verzend overzicht waarin je kunt zien wanneer fans, volgers en bezoekers actief zijn. Het overzicht toont naast de gepubliceerde Instagram berichten ook de prestaties van andere social media berichten. Verder kun je er ook voor kiezen om Instagram en andere social media post opnieuw te plannen, maar dan natuurlijk op een ander moment.
Ben je (ook) nieuwsgierig naar andere statistiekvormen zoals; daadwerkelijke zichtbaarheid, percentage volgers die Instagram berichten hebben gezien of dat het aantal fans is toegenomen door Instagram berichten die gepland zijn dan heeft jouw social media tool de optie om maatwerk rapporten te ontwerpen.
Nu je een goed beeld hebt over Instagram berichten plannen, dan zie je ook welke mogelijkheden er zijn en hoe jij effectief Instagram berichten plannen kunt vormgeven. Heb je nog vragen of wil je voorkomen dat berichten plannen geen rigide routine wordt, maar dat er ook ruimte is voor actualiteiten, trends en spontaniteit dan helpt een contentkalender om dit overzicht te bewaken.
Tot slot kun je fans bereiken met Instagram berichten plannen, maar bedenk ook dat je met narrowcasting ook mensen bewust kunt maken van de Instagram berichten die zijn gepubliceerd.