Ben je als marketing of communicatiemanager in de oríëntatiefase voor social media tooling? Dan laten wij je graag kennimaken met het Social Media Dashboard van iMonitoring. Deze softwareoplossing wordt als tool ingezet door marketing en communicatie managers die leidinggeven aan een team. Zij werken in loondienst voor een grote organisatie met meerdere merken, productgroepen of vestgingen. Zo kent ieder merk, productgroep of vestiging een eigen omgeving in het social media dashboard en deze wordt dan gemanaged door het team van de betreffende manager.
Het social media dashboard is een oplossing voor een team van marketing en communicatie medewekers en is van toegevoegde waarde wanneer er specifiek wordt gewerkt aan zichtbaarheid, reputatie en om concurrentie online te volgen.
In dit blog laten wij je dan ook kennismaken met toepassingen en functies die het Social Media Dashboard bieden.
Het Social Media Dashboard
Geef je leiding geeft aan een groep social media marketeers, communicatie medewerkers of een marketingteam dan wil je een oplossing waarin ze makkelijk kunnen samenwerken, van elkaar op de hoogte zijn als het gaat om de werkzaamheden en dat jij inzicht hebt in de inspanningen. Speciaal voor marcom teams is het Social Media Dashboard ontwikkeld. Zo kent het Social Media Dashboard 3 omgevingen, namelijk het dashboard zelf waarvan het beheer wordt geregeld door maximaal 10 personen en 2 soorten omgevingen die specifiek door een team worden ingezet voor een merk. productgroep of vestiging.
Wat de verschillen zijn wordt hieronder uitgelegd.
Maak kennis met het dashboard zelf
Zie het Social Media Dashboard als de hoofdingang tot de andere omgevingen. Vanuit de hoofdingang bepalen de beheerders van het Socal Media dashboard wie toegang krijgt tot welke omgeving en wat hun gebruikersrechten zijn. In het Social Media Dashboard is één persoon verantwoordelijk voor de social media koppelingen die worden gedaan in de verschillende omgevingen.
Ook kent het Social Media Dashboard twee unieke functies, namelijk: het communiceren van notities met status udpates over een specifieke omgeving door één van de beheerders. En bestaat er een mogelijkheid om in grote hoeveelheden social media updates te versturen naar verschillende platformen. Deze laatste functie is vooral interessant voor franchiseketens die voor meerdere vestigingen aparte social media accounts hebben en in één keer naar deze social media accounts willen publiceren.
Ontdek de 2 soorten omgevingen in het Social Media Dashboard
Afhankeklijk van de werkzaamheden wordt er gekozen tussen een Business of Professional omgeving. De Business omgeving in het Social Media Dashboard is geschikt voor het managen van social media accounts van een specifiek merk of vestiging. Het Business account:
- beschikt over een uitgebreid berichten menu voor het managen van social media,
- heeft functies voor employee advocacy.
- biedt online statistieken en de mogelijkheid om 2 maatwerkrapporten te ontwerpen; 1x een social media rapport en een websitetraffic rapport
Voor extra informatie over de functies adviseren wij om de desbetreffende pagina’s te raadplegen, namelijk:
Wil je zicht op de prestaties van de gepubliceerde social media berichten dan zie je deze in het tabblad Uitgaand van het berichten-menu en kies je voor de optie Verstuurd. Je ziet dan een overzicht op welke momenten de social media updates het best presteren en wanneer fans of volgers actief zijn op social media. Wil je als marketing of communicatiemanager de resultaten optimaliseren gebruik dit overzicht dan tijdens een overleg/ vergadering waarin de planning of de resultaten over de socal media updates worden besproken.
Dashboard
Wil je op de hoogte zijn van wat er wordt gedaan voor een specifiek merk, locatie of productgroep bekijk dan de betreffende omgeving in het Social Media Dashboard. Je ziet dan een dashboard van wat er is gepubliceerd, de resultaten voor de gepubliceerde social media updates en wat dit heeft opgeleverd voor kliks, interactie en bereik.
Ontdek de mogelijkheden in de Professional omgeving
Marketing- en communicatiemanagers die verantwoordelijk zijn voor de reputatie van een merk laten hun team werken in de Professional omgeving van het Social Media Dashboard. Dit geldt ook voor degene die zich bezighouden met de concurrentie en contentmarketing. Het verschil met de Business omgeving zijn de mogelijkheden voor rapportage, narrowcasting en monitoring. Hierdoor heeft de Professional omgeving meer mogelijkheden om:
- concurrentieanalyses te maken tussen merknamen en productgroepen.
- Employee advocacy specifieker toe te passen per locatie of per merk.
- Contentmarketing nauwkeurig uit te voeren per merk..
- Reputatie actief te managen per merk
Start met monitoring in de Professional omgeving
Geef je team een Professional omgeving om met monitoring aan de slag te gaan. Laat ze gebruik maken van social meda monitoring en dataprofielen in de databank. Deze toepassingen worden ingezet om te weten wat waar wordt gecommuniceerd en wanneer. Het geeft je team de mogelijkhed om te luisteren en te ontdekken wat er belangrijk is voor:
- reputatiemanagement.
- Het ontwerpen van concurrentieanalyses.
- Contentmarketing
De Professional omgeving heeft de meest uitgebreide toepassingen om merken, vestigingen en productgroepen te faciliteren in de zichtbaarheid, concurrentiepositie en in marcom-werkzaamheden.
Reputatiemanagement
De Professional omgeving is geen overbodige luxe als teamleden actief bezig zijn met reputatiemanagement. Door social media monitoring wordt inzichtelijk gemaakt wat er over het merk wordt gecommuniceerd, hoeveel bereik of impact dit heeft op social media en wat dit doet voor het imago. Ontdek dan ook wat anderen communiceren en hoe het imago wordt gevormd. Gun je teamleden dan ook de tools om te weten welke thema’s en issues daar invloed op hebben en hoe actueel deze zijn. Maak er een gewoonte van om periodieke rapporten of analyses te ontvangen die helpen om de reputie zo goed mogelijk te managen.
Concurrentieanalyses
Gebruik de Professional omgeving om communicatie- en marketing-uitingen van concurrentie inzichtelijk te maken. Dit kan op merk en op productniveau. Maak bijvoorbeeld gebruik van dataprofielen om de blog- of nieuwspagina’s van concurrentie automatisch te volgen of ontdek welke online bronnen communiceren over de concurrentie. Met overzichten, analyses en rapporten krijg je inzicht in de activiteiten, kun je de concurrentiepositie in de online activiteiten benchmarken. En wil je een artikel of blog lezen dan klik je door naar de betreffende website om precies te weten in welke context er wordt gecommuniceerd.
Contentmarketing
Wil je dat jouw content-team relevant, kwalitatief en actueel commmuniceert bied ze dan de Professional omgeving. Door social media monitoring en dataprofielen tegelijk toe te passen worden zij optimaal en automatisch geïnspireerd. Het helpt het team om ideeën op te doen, in te haken op actuele onderwerpen en het merk te laten schitteren als thought leader. Bedenk dat je zij met de resultaten uit social media monitoring en dataprofielen interessante en relevante uitingen kunnen creëeren richting de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan blogartikelen, nieuwsbriefupdates, persberichten of video’s.
Narrowcasting
Wil je als marketing- of communicatiemanager dat de werkzaamheden van jouw teamleden ook meer zichtbaar worden in de organisatie gebruik dan narrowcasting. Deze vorm van digitale communicatie wordt intern ingezet om medewerkers te betrekken in actuele ontwikkelingen, communicatie, employee advocacy en werkt ook om te laten zien wat er op social media wordt gecommuniceerd.
Verder kun je narrowcasting inzetten in een specifieke vestiging en gebruiken voor het tonen van:
- social media updates die voor deze vestiging worden gecommuniceerd.
- Lokale nieuwsberichten, het weer of verkeersinformatie.
- Eigen content, presentaties, acties, aanbiedingen en tips.
Wanneer je team gaat het werken in de Professional omgeving dan hebben zij de mogelijkhedi om eigen narrowcasting schermen te ontwerpen of worden zij door ons hierin ondersteunt.
Maak jezelf en je team happy met het Social Media Dashboard
Het Social Media Dashboard maakt het jou en je teamleden makkelijk om te doen waar julllie goed in zijn. Wanneer je interesse hebt in het Social Media Dashboard neem dan contact met ons op. Wij maken dan eerst een afspraak voor een online kennismaking. Je laat dan weten wat de wensen zijn, wat er nodig is en wij geven antwoord op je vragen. Ben je enthousiast en wil je ervaren hoe het Social Media Dashboard werkt voor jou en je team dan gaan wij aan het werk om deze in te richten. Vervolgens krijgen jullie de kans om te ervaren hoe het Social Media Dashboard jullie werkzaamheden ondersteunt en wat dit oplevert voor de zichtbaarheid, reputatie, imago, concurrentiepositie en het employer brand.
Weet je trouwens dat het Social Media Dashboard wordt ingezet door brancheorganisaties, verhuurbedrijven en communicatiebureaus? Maar ben je marketing- of communicatiemanager bij een franchieseketen, stichting voor scholen of een onderneming met meerdere merken en wil je ook ondersteuning van een specialistisch en verzorgend team dan ben je bij ons aan het juiste adres.