In een veranderende wereld van communicatie speelt de rol van de communicatieadviseur een belangrijke rol in het vormen van de perceptie en het succes van een organisatie. Om effectief te zijn, moeten communicatieadviseurs constant flexibel zijn, aanpassen aan ontwikkelingen en technologieën.
Ben je als leidinggevende (on)bewust wat de rol is van je communicatieadviseur? Dan vind je dit blog vast interessant. Wij besteden aandacht hoe de rol van de communicatieadviseur is veranderd door ai in digitale communicatie, hoe communicatieadviseurs storytelling kracht bij zetten, welke rol zij hebben in crisiscommunicatiesituaties en hoe zij invulling geven aan data-gedreven communicatie.
AI en digitale communicatie
Artificial Intelligence (AI) heeft digitale communicatie fundamenteel veranderd en biedt hierdoor nieuwe mogelijkheden voor communicatieadviseurs. Zo helpen AI-tools bij het analyseren van grote hoeveelheden data, het automatiseren van routinetaken en het leveren van inzichten die moeilijk te verkrijgen zijn met traditionele methoden. Verder biedt AI ondersteuning in het maken van gepersonaliseerde content en om de effectiviteit van communicatiecampagnes te verbeteren.
Door de komst van AI is de rol veranderd en is de communicatieadviseur:
– geen maker meer, maar een curator.
– Een strategische partner die de kracht van technologie gebruikt.
– De analytische raadgever, die nieuwe vaardigheden ontwikkelt en bijhoudt.
– De controleur voor het toepassen en monitoren van de menselijke toon.
De kracht van storytelling
Storytelling is een krachtige methode die communicatieadviseurs gebruiken om een emotionele band met het publiek te creëren. Een goed verhaal kan een merk persoonlijkheid geven en het publiek betrekken, wat onmogelijk is met alleen maar het communiceren van feitelijke informatie. Door het vertellen van verhalen die overeenkomen met de kernwaarden van het merk, de behoeften en wensen van het publiek, hebben communicatieadviseurs de mogelijkheid om een diepere en blijvende impact te maken.
Communicatieadviseurs die storytelling toepassen zorgen dat de verhalen:
– authentiek en geloofwaardig zijn.
– Worden onthouden,
– de merkidentiteit versterken,
– invloed hebben op het gedrag,
– begrijpelijk en aantrekkelijk worden verteld.
Crisiscommunicatie: voorbereid zijn op het onverwachte
In tijden van crisis is effectieve communicatie van cruciaal belang. Communicatieadviseurs dienen voorbereid te zijn op onverwachte gebeurtenissen en een crisiscommunicatieplan te hebben dat snel en effectief is uit te voeren. Dit plan dient duidelijke procedures te bevatten voor het communiceren met interne en externe stakeholders en het beheren van de boodschap.
Communicatie- of reputatiemanagers hebben dan ook een plan wat:
– aandacht besteed aan het reilen en zijlen omtrent speculaties en misinformatie.
– Helderheid geeft over het communiceren van een eenduidige en duidelijke boodschap.
– Informatie geeft over transparante communicatie.
– Inzicht geeft in de rolverdeling tijdens een crisissituatie.
– Er gemonitord moet worden.
Data-gedreven communicatie
Het gebruik van data in communicatie is een ontwikkeling die alleen maar zal toenemen. Data-gedreven communicatie stelt communicatieadviseurs in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en hun strategieën te optimaliseren. Door gebruik te maken van data-analyse tools kunnen communicatieadviseurs de effectiviteit van hun campagnes meten, het gedrag van hun publiek begrijpen en trends identificeren.
Communicatieadviseurs die data-gedreven communicatie toepassen zijn in staat om:
– data-analyses effectief in te zetten voor hun dagelijkse werkprocessen.
– Duidelijke key performance indicators (KPI’s) op te stellen om prestaties te meten.
– Met data gepersonaliseerde ervaringen en boodschappen te creëren voor de doelgroep.
– Inzichtelijk te maken welke onderwerpen, thema’s en issues actueel zijn.
– Hun strategieën te optimaliseren en het effect van campagnes te vergroten
Samenvatting