Gebruik jij Google My Business (GMB) om gevonden te worden door de doelgroep en vraag jij je af of dit platform nog wel relevant is als mensen gaan zoeken via Google?
Zeker dat Google My Business relevant blijft, want Google gebruikt GMB voor haar AI-overzicht. Nu je dit weet is het ook belangrijk om te weten wat je verder dient te doen om jouw Google My Business account relevant te houden voor de mensen die via Google zoeken en het resultaat ontvangen in hun AI-overzicht.
In dit blog lees jij wat de relevantie is van Google My Business, hoe jij deze actueel en relevant houdt en wat je dient te weten over Google Overview. Tenslotte is het resultaat zo goed als de data die jij actueel houdt.
Wat is de relevantie van Google My Business?
Wie lokaal zichtbaar wil zijn en gevonden wil worden blijft Google My Business relevant. Naast GMB haalt Google informatie uit Yelp en Tripadvisor. Met dit feit blijft het belangrijk om je Google My Business account actueel te houden met de juiste content, NAW-gegevens en reviews. Wij geven een opsomming + actiepunten:
1. Google Overview gebruikt informatie uit jouw Google My Business account en geeft antwoord op vragen die websitebezoekers of potentiële klanten hebben. Hoe relevanter het antwoord hoe groter de kans dat jouw bedrijf wordt genoemd in het AI-overzicht.
Actie:
– Zorg dat “potentiële” klanten vragen stellen op jouw Google My Business account en geef een reactie.

2. Google My Business wordt ingezet om gevonden te worden. Het is dan belangrijk dat jouw bedrijfsgegevens compleet zijn, om jouw aanbod te presenteren en call-to-action button(s) te activeren voor een contactmoment. Deze onderdelen dragen bij dat jouw bedrijf getoond gaat worden in de AI- zoekresultaten.
Actie(s):
– Controleer of jouw NAW-gegevens op orde zijn. Communiceer jouw telefoonnummer en openingstijden.
– Presenteer je producten of diensten. Wanneer je producten presenteert zorg dan ook voor beeldmateriaal.
– Activeer jouw Call-to-action (CTA), door een CTA nodig je iemand uit om actie te ondernemen.

3. Plan en publiceer regelmatig naar jouw Google My Business account en zorg ook dat Google jouw bedrijf weet te matchen met de juiste bedrijfscategorie, zoekopdrachten en reviews.
Actie(s):
– Controleer je bedrijfscategorie en pas eventueel aan.

– Onderzoek welke zoekopdrachten Google met jouw bedrijfsprofiel associeert. Je vindt deze bij de prestaties van je GMB account. Gebruik de zoekopdrachten van jouw GMB account om te zien hoe jouw bedrijf getoond wordt in Google.

– Vraag klanten om een review te schrijven en reageer hierop. Wil je klanten motiveren om een review te schrijven laat dan weten wat er voor hun in het vat zit.
– Plan en publiceer regelmatig berichten naar je website op jouw GMB account of gebruik een social media tool wanneer je meerdere socials beheert voor je bedrijf.
De linker afbeelding toont een bericht gepland via iMonitoring en rechts wanneer je direct een bericht gaat publiceren vanuit jouw GMB account.
Wat beïnvloed jouw vindbaarheid in het AI-overzicht van Google?
Na het optimaliseren van jouw Google My Business account zal Google AI-overwiews deze gebruiken, alsook verschillende bronnen om samenvattingen en antwoorden te genereren. Zo gebruikt Google Overview:
– Lokale zoekopdrachten, bedrijfsinformatie en daarbij behorende recensies uit jouw Google My Business account.
– Online tools en databases waardoor relevante informatie beschikbaar wordt in het Ai-overzicht.
– Informatie van gebruikers, zoals beeldmateriaal en vragen op jouw GMB account.
– AI gestuurde bedrijfssamenvattingen gebaseerd op jouw GMB bedrijfsprofiel.
Wil jij mee gaan in de verandering van het zoekgedrag van mensen dan is het ondertussen belangrijk om jouw Google My Business account te optimaliseren. Publiceer dan ook regelmatig updates (net als je andere social media accounts) en zorg dat jij het antwoord hebt waar jouw websitebezoekers op zoeken. Dit geldt trouwens ook voor je website .
Tot slot krijg jij nog een klein overzicht met de kenmerken van Google AI-Overview. Gebruik het overzicht voor jouw Google My Business account en zorg dat je confirmeert aan de kenmerken. Succes!
Kenmerken Google AI-Overview
- Primaire functie: Samenvatten van zoekresultaten en direct antwoord geven
- Locatie: resultaten worden direct weergegeven bovenaan de Google zoekresultatenpagina
- Antwoordstijl: Beknopt, samenvattend, direct, feitelijk
- Bronnen: Citeert en linkt altijd naar relevante bronnen.
- Interactie: Het resultaat is gericht op één zoekopdracht.
- Doel gebruiker: De gebruiker (potentiële websitebezoeker) snel van informatie voorzien en overzicht geven.