Linkedin is voor professionals het platform om zichtbaar te zijn, om te netwerken, vacatures te vinden en om zakelijke kansen te ontdekken. Sinds 2013 heeft iMonitoring een koppeling met LinkedIn voor het plannen en publiceren van berichten naar het persoonlijke account plus de bedrijfspagina. We hebben dan ook zicht op wat er door onze gebruikers naar Linkedin wordt gepubliceerd en zijn er gebruikers die op een slimme manier hun Linkedin berichten plannen en publiceren.
Wie een effectief bericht schrijft voor op dit platform kan dan ook zichtbaarheid en interactie aanzienlijk verhogen. Wil jij dit ook dan delen wij in dit blog een aantal tips voor het effectief schrijven van Linkedin berichten.
1. Creëer de aandacht met een sterke titel
Net als bij een online artikel wil je de aandacht trekken van je lezers met een sterke titel. Hiervoor kun je gebruik maken van statistieken, een vraag stellen, een stelling communiceren of een aankondiging doen. Maak gebruik van een vetgedrukte lettertype of ies anders wat opvalt.
2. Communiceer kort maar krachtig
Wanneer je de aandacht hebt van je LInkedin lezers, zorg dat zij dan een korte introductie lezen en denken dit is interessant genoeg om verder te lezen. Bedenk dat LinkedIn gebruikers door hun tijdljn scrollen, dan wil je voorkomen dat je gebruik maakt van lange en moeilijke zinnen. Het dient makkelijk, begrijpelijk en eenvoudig te zijn. Kun je wel wat hulp gebruiken met het schrijven kijk dan even op de website van Letterdesk.
3. Gebruik beeldmateriaal
Versterk je communicatie op Linkedin door gebruik te maken van beeldmateriaal. Denk aan foto’s, infographics, animaties en video’s. Kies dan ook voor beeldmateriaal wat past bij wat je communiceert. Als voorbeeld een LinkedIn bericht van één van onze klanten.
4. Deel kennis, inzichten of ervaring
Zorg dat je van waarde bent als je berichten deelt. Dit kun je doen door tips te delen, ervaringen, inzichten of nieuwsberichten. Wanneer je communiceert en op deze manier waarde bied, dan neemt de kans toe dat lezers reageren of actie ondernemen om jouw bericht te delen in hun eigen tijdlijn. Hieronder een voorbeeld hoe een blogartikel ingezet wordt om inzichten te delen.
5 Bereik vegroten op Linkedin
Vergroot je bereik door gebruik te maken van hashtags en door anderen te taggen in je Linkedin berichten. Hashtags zijn zinvol wanneer je gevonden wil worden op specifieke onderwerpen. LinkedIn gebruikers die op hashtags zoeken vinden dan jouw bericht en kunnen dan de interactie aangaan, waardoor het mogelijk is om een breder publiek te bereiken. Dit geldt ook wanneer je andere personen of bereik tagged in je berichten. Lees meer over het taggen van personen of bedrijven op de website van tekstbureau Trefpunt
6 Laat lezers in actie komen
Laat lezers in beweging komen door af te sluiten met een call-to-action. Door een CTA kun je betrokkenheid vergroten en moedig je lezers aan om in actie te komen. Dit kan door te reageren, het bericht te delen, een website te bezoeken, mee te doen aan een onderzoek of door te laten weten dat je beschikbaar bent voor vragen of opdrachten. Wie regelmatig succesvol is met een CTA zie je hieronder.
7. Ben jezelf!
Tot slot is het belangrijk om jezelf te zijn. Wanneer je oprecht en echt schrijft dan maak je connectie met anderen. Maak dan ook tijd om snel te reageren als je een bericht deelt, voorkom dat dit de volgende dag gebeurd. Realiseer je dat het algoritme ook snel reageert als jouw bericht aandacht krijgt. Ben je dan ook een bericht aan het schrijven, maar heb je daarna geen tijd om te reageren dan is het handig om deze te plannen. Plan dan ook gelijk een moment in je agenda of stuur jezelf een melding om tijd te maken voor de reacties die je LInkedIn bericht gaat krijgen. Lees in dit blog hoe je dit handig toepast.