Saaie effectieve tips voor de marketing van je merk!

Tessa Diependaal – 10:55, 20 feb 2020

Voor online marketeers staan de ontwikkelingen nooit stil; zo is één bezig om de perfecte social media influencer te vinden, de ander bedenkt hoe een nieuw social platform het best ingezet kan worden en weer een ander heeft het druk om met een klein budget een goed bereik te realiseren.

Laten we nu eens eerlijk zijn, wordt het marketinglandschap hierdoor verbeterd en zorgen deze zaken voor effectieve marketing?

Mijn intro is mede veroorzaakt door een column wat ik heb gelezen op Marketingtribune. Net als de schrijver van het column dacht ik ook: “ Laten we inderdaad minder sexy zijn en meer effectief om zo meer relevant te zijn voor klanten.”

Marketing mag inderdaad effectiever, want hoe effectief is een influencer die de oudere doelgroep moeten aanspreken? Gelukkig zijn er ook merken die wel zinvol zijn voor de klant. Wil je als merk ook zinvol zijn dan volgen nu een aantal tips.

1. Breng de customer journey in kaart.
Maak de ciustomer journey inzichtelijk en beantwoord vragen die klanten hebben op één van deze stappen in het schema. Het schema vind je terug in het boek ‘de customer journey in kaart’ van Bart van der Kooi.



2. Webcare toepassen
Pas webcare toe als er online veel gecommuniceerd wordt over producten of diensten die je levert. Door het internet te monitoren maak je inzichtelijk of webcare een oplossing is voor je merk.



3. Geef antwoord op FAQ
Maak op de website van je merk een pagina met Frequently Asked Questions oftewel veel gestelde vragen. Voor klanten is niks makkelijker dan even de website bezoeken om antwoord te krijgen op vragen.



4. Zorg voor instructie- of uitlegvideo
Met video antwoord geven op vragen werkt super goed, helemaal als deze op de website of op social media worden gedeeld en bevordert namelijk ook de vindbaarheid in zoekmachines (Google).

5. Webchat of chatbots
Tot slot kun je ook webchat toevoegen aan je website. Klanten die via de FAQ geen antwoord vinden hebben dan de mogelijkheid om direct een vraag te stellen aan een medewerker of chatbot. Meer informatie over chatbots kun je vinden via Google.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Tessa Diependaal levert analyses en rapportages over de online zichtbaarheid van merken. Zij geeft marketingadvies en organiseert workshops/ trainingen hoe je als merk zichtbaar kunt zijn.
Neem contact met haar op voor meer informatie. Wil je op basis van inhoud doelgericht en praktisch aan de slag bel dan naar 085-8768977 of bezoek de website.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?