Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Hoe schrijf je een goede social media update?

Social media updates schrijven waar het publiek op het reageert maken een een groot verschil voor de zichtbaarheid. Dit wordt zichtbaar wanneer wij naar de statistieken van onze klanten kijken. Daarom hebben wij voor jou een aantal tips gebaseerd op de statistieken die uit iMonitoring komen.  Om een goede social media update te maken, dan dien je te weten voor wie. Ook is het belangrijk om te weten hoe, waar en wanneer. Tenslotte wil je dat jouw social media updates opvallen, aandacht krijgen en zorgen voor actie.

In dit blog lees je 7 tips die je helpen om goede social media updates te schrijven. 

1. Weet wie je doelgroep is

Het is cliché, maar ken je doelgroep is om een goede social media update te schrijven. Door te begrijpen wie je doelgroep is en wat ze interesseert kun je inhaken op specifeke onderwerpen, thema’s en actualiteiten. Om dit te onderzoeken kun je bijvoorbeeld persona’s omschrijven oftwel een klantprofiel. Social media monitorig is ook een oplossing om erachter te komen wie je ideale klant is, wat ze bezig houdt en om met ze in contact te komen. .

2. Consistent zichtbaar zijn op social media

Wil je zichtbaar zijn dan dien je regelmatig social media updates te posten. Dit helpt om je doelgroep betrokken te houden. Wanneer je regelmatig social media updates gaat publiceren dan is het belangrijk om eenduidig te communiceren met een bijpassende look en feel van je merk. Een goede social media update past dan ook bij wat je als merk wil uitstralen en wie of wat het merk is. Wil je inzicht in wat jouw social media updates uitstralen dan helpt het om social media tooling in te zetten, waarin je berichten naar verschillende social media platformen kunt publiceren. Je hebt dan in één overzicht inzicht of de social media update goed genoeg is of aangepast gaat worden.

3. Maak gebruik van visueel beeldmateriaal

Een goede social media update bevat aantrekkelijk beeldmateriaal. Maak dan ook gebruik van afbeeldingen, video(animaties) en infographics. Zorg dat wat je visueel deelt ook passend is bij de tekst wat je schrijft en geschikt is voor het social media platform waar je het op gaat delen. Houd dan ook rekening met de formaten die de social media platformen hanteren voor beeldmateriaal. Het is zonde als het beeldmateriaal een verkeerd beeld geeft van het merk, omdat de toegepast formaten onjuist zijn.

4. Trek de aandacht met sterke titels

Bedenk een sterke openingszin of titel om de aandacht te trekken. Maak gebruik van vet- of cursief gedrukte opties om je social media update extra te laten opvallen. Vervolgens schrijf je een korte introductie en maak je gebruik van een call-to-action, zoals een vraag of om naar een website te gaan. Bedenk dat je maar kort te tijd krijgt en goede social media update zorgt er dan ook voor dat het publiek in actie komt of reageert.

5. Haak in op actualiteiten

Wil je meer betrokkenheid, haak dan in op actualiteiten. Een goede social media update speelt dan ook tijdig in op actualiteiten. Zorg er dan ook voor dat je actualiteiten volgt om op het juiste moment te communiceren. Vind je dit lastig dan kun je ook online monitoring inzetten. Je krijgt dan direct of dagelijks inzicht in de actualiteiten en voorkomt dat je eigenlijk ’te’ laat gaat communiceren. Wanneer je in gaat spelen op actualiteiten en gaat verwijst naar een website vermeld dan wel of het artikel openbaar gelezen kan worden of tegen betaling.

6. Kies je hashtags

Een goede social media update maak je vindbaar door hashtags te gebruiken. Kies dan ook voor hashtags die aanduiden waar het over gaat en pas deze toe in je social media update. Houd ook rekening met de hoeveelheid hashtags, bedenk dat je op Instagram minstens 9 hashtags toepast en op LinkedIn misschien maar drie. Voorkom dat je verkeerde hashtags inzet die in het nadeel werken voor de zicthbaarheid van het merk, zorg dat je adequaat je hashtags kiest door dit te onderzoeken. Je kunt dit doen door social media monitoring of kijk welke suggesties je krijgt op het social media plaform.

7. analyseer je social media updates

Wil je echt weten of je social media updates goed zijn dan maak je gebruik analytics tools waar je ook je social media berichten mee hebt gepubliceerd. Door analyse kom je erachter welke social media updates goed hebben gepresteerd en waarom. Andersom geldt dit ook en kun je jouw strategie aanpassen op basis van feitelijke inzichten. Verder geven analytics tools inzicht of je publiek wel voldoende actief is op een bepaald tijdstip of dat je beter op een ander moment kunt publiceren.

Succes en laat gerust weten of de tips van iMonitoring hebben geholpen!

analytics