Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

SEO, advertenties en social media; wat past jouw bedrijf?

Geschatte leestijd: 13 minuten

Zoekmachineoptimalisatie (SEO), advertenties en social media. Het zijn allemaal mogelijkheden voor de online zichtbaarheid van jouw bedrijf en om méér omzet te realiseren. Als geïnteresseerde manager of ondernemer heb je vast Google geraadpleegd om informatie te vinden. Maar zoals altijd geeft Google heel veel resultaat en ontstaat er ruis om een goede keuze te maken.

In dit blogartikel proberen wij jou inzicht te geven in zoekmachineoptimalisatie (SEO), adverteren en social media. Deze vormen kun je inzetten voor de online zichtbaarheid van je bedrijf (merk) en ze ondersteunen het proces van commerciële doelstellingen. Nu is de vraag; wat past het beste bij jouw bedrijf en waar baseer jij je keuze op?

Wat je in dit blog gaat is hoe SEO, advertenties en social media in de basis werken. Verder geven we inzicht in de mogelijkheden van social media, SEO en advertenties. Dit blog is geschreven om bewuste beslissingen te maken. Wanneer je verder leest zul je voor jezelf bedenken hoeveel tijd je wilt besteden aan deze vormen van marketing. Je wordt bewust of je wel de expertise of capaciteit hebt om met social media, SEO of advertenties aan de slag te gaan. Je komt erachter of het inhuren van een marketingbureau de moeite waard is.

zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie

We starten met de SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met deze vorm van marketing doe je er alles aan dat jouw website zo goed mogelijk scoort in de zoekmachines. Je schrijft of faciliteert relevante content voor de websitebezoeker. Wanneer de gepubliceerde content voldoet aan de eisen volgens de zoekmachine dan scoor je hoog.

Zoekmachines vinden het belangrijk dat jij content creëert die antwoord geven op de vraag van de websitebezoeker. Wanneer je met SEO aan de slag gaat dan dien je in de basis Google search console geactiveerd te hebben. Hiermee word je website geïndexeerd, krijg je inzicht hoe je webpagina’s van je website scoren en wordt duidelijk hoe Google jouw website herkent. Wil je aan de slag met Google search console ga dan naar de website van Google. In het Engels wordt dan uitgelegd hoe je aan de slag kunt gaan. Vind je dit lastig of heb je weinig tijd dan zijn er altijd hulpmiddelen.

Yoast

De SEO plug-in van Yoast is zo een hulpmiddel. Deze plug-in is speciaal ontwikkeld voor websites die met WordPress zijn gemaakt. Om het te proberen kun je de gratis optie gebruiken, maar heb je meer webpagina’s op je website dan investeer je in jaarlijks abonnement van 100€. Deze plug-in maakt het leven makkelijker als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. Heb je weinig tijd of expertise, maar wil je wel effectief aan de slag met SEO dan is Yoast de ideale oplossing. Yoast premium helpt je met:

  • De leesbaarheid van je content op je website.
  • Het inzichtelijk maken van technische fouten op je webpagina/ site.
  • Het opzetten van gestructureerde data waardoor je beter vindbaar bent in Google.

Wil je weten hoe Yoast jou kan helpen bekijk dan hun website.

SEO expert

Je kunt natuurlijk ook een SEO professional inhuren. SEO experts zijn er in verschillende soorten en maten, met een daarbij behorend prijskaartje. Wanneer je jouw SEO zonder hulpmiddelen als Yoast georganiseerd wilt hebben dan heb je een expert nodig. Iemand die verstand heeft van content optimalisatie, websitetechniek en linkbuilding. Zoals je leest is dit redelijk technisch en een techneut is vaak minder goed met content creatie. Houd er dus rekening mee dat je minstens 2 personen nodig hebt om je website goed te optimaliseren, tenzij je zelf content gaat publiceren.

Vind je een goede SEO expert dan krijg je ondersteuning om je website zo goed mogelijk vindbaar te maken voor de websitebezoeker. Samen met je SEO expert maak je een plan en stel je doelstellingen die bijdragen aan de marketing, en misschien ook wel de verkoopresultaten, van je bedrijf.

adverteren

Adverteren

Wanneer je budget hebt om te adverteren bedenk dan welke online bronnen het meest opleveren voor de zichtbaarheid van je bedrijf of mogelijk zorgen voor ‘extra’ verkopen. Online bronnen zijn bijvoorbeel weblogs, online nieuwssites en social media.

Cost per Mille

In de basis bereken je de Cost per Mille oftewel CPM. Met de CPM reken je uit hoeveel duizend mensen je kunt bereiken met het advertentiebudget. Dit wordt toegepast als je advertentiebronnen gaat vergelijken, om vervolgens een keuze te maken welke advertentiebron het meest aantrekkelijk is voor je merk. 

Cost per Click

Een andere methode is Cost per Click, in deze vorm gaat het om het aantal kliks op de advertentie door iedere persoon. Met een laag CPC tarief kun je vaak meer mensen bereiken. Ga bij deze methode na of de investering opweegt tegen verkoopprijs of de actie wat wordt gepromoot. Je kijkt dan hoeveel de CPC is en voor welke prijs je jouw product of dienst verkoopt. Deze twee factoren dienen in balans te zijn, want anders betaal je te veel voor de CPC.

Om te weten welke methode bij jouw bedrijf past dien je duidelijk te hebben wat de doelstelling is van je advertentiebudget. Adverteer je voor meer zichtbaarheid van je bedrijf bedenk dan welke bronnen hieraan bijdragen en stel een budget voor deze investering.

Reclame-/ marketingbureau voor advertentiecontent

Heb je een keuze gemaakt zorg dan voor aantrekkelijk reclamemateriaal, waarmee de doelgroep in actie komt. Zonder goed advertentiemateriaal is het echt zonde om te gaan adverteren. Bedenk dan ook of het de moeite waard is om een reclame-/ marketingbureau in te schakelen.

Een bureau wat zorg draagt voor reclame content is daarvoor verantwoordelijk en in mindere mate voor de conversies (resultaat) wat het oplevert. Het creëren van advertentiecontent werkt ondersteunend aan de doelstellingen die zijn gesteld. Wil je creativiteit verbinden aan resultaten dan kun je op zoek gaan naar marketing- of een reclamebureau wat beide ondersteunt. Wanneer dit het geval is onderzoek dan ook hoe zij dit meten of monitoren. Hiermee wordt duidelijk of het ontwerpen van advertentiecontent en het meten van resultaten tot hun expertisen behoort. Het kan namelijk heel goed zijn dat het maken van reclamecontent beter is vertegenwoordigt dan het meten of monitoren van de advertenties.

social media

Social Media

Tot slot social media. We geven geen uitleg over wat sociale media is, we gaan er vanuit dat je dit wel begrijpt. We gaan communiceren over social selling en de social media kanalen. Social selling wordt toegepast om via sociale media in contact te komen met potentiële klanten. Er zijn wel twee grote verschillen; de bedrijven die verkopen aan consumenten (B2C) en zij die verkopen aan andere bedrijven (B2B). B2C verkopen gaan vaak veel sneller, gemiddeld zijn daar 2 tot 3 contactmomenten voor nodig. Voor B2B verkopen zijn er gemiddeld 10 contactmomenten nodig. Verder heeft B2B social selling een andere benadering dan B2C. Dat gaan we uitleggen.

Social selling en kanalen B2C

In 2020 kochten vier op de tien consumenten iets op social media. Dit blijkt uit een onderzoek van ING.

Wil jij social media inzetten voor social selling naar consumenten dan is het belangrijk dat je buttons (knoppen) activeert die aanzetten tot actie of een daadwerkelijke verkoop. Bedenk wel dat de potentiële klant in 2 tot 3 contactmomenten een besluit maakt om bij jou te kopen. Tijdens deze contactmomenten via social media dienen jouw social accounts waardevolle content te bevatten. Relevante content zijn geen updates met koop mijn product, maar informatie die de nieuwsgierigheid prikkelen, antwoord geven op vragen of actie stimuleren. En zorg ook voor eerlijke klantbeoordelingen. Vraag of klanten reviews willen achterlaten op je Google My Business account of Facebook.

Youtube

Verder kun je ook YouTube inzetten. Gebruik YouTube voor tutorials, dit zijn video’s die uitleg geven of adviserend zijn. Ze laten zien hoe je  producten kunt gebruiken of ze tonen een sfeerimpressie. Let er wel op dat je video’s kort en krachtig zijn, scherp zijn opgenomen of goed geanimeerd.

Een groot voordeel van YouTube is dat dit social media platform ook veel wordt gebruikt als zoekmachine. Wanneer je YouTube effectief wilt inzetten dan is het ook belangrijk om de juiste zoekwoorden en tags te activeren. Je kunt dit onderzoeken wanneer je gaat starten met Youtube

Adverteren op Youtube

Op Youtube kun je ook adverteren en social selling stimuleren. Door te adverteren op Youtube creëer je actiemomenten zodat de klant de mogelijkheid heeft om door te klikken naar de webshop. Op de YouTube advertising website vind je informatie om te leren hoe het werkt.

Overige social media platformen

Andere social media platformen die veel worden gebruikt door consumenten zijn: Instagram, TikTok, Pinterest, Twitter en Snapchat. Bedenk welke sociale media je (nog meer) gaat inzetten. We geven een korte opsomming hoe je deze kunt inzetten en dan kun jij besluiten welke bij jouw bedrijf passen.

  1. Instagram is interessant voor de bedrijven die visueel mooie beelden weten te tonen en daarin een goed verhaal  mee communiceren. Denk aan foto’s en video’s van kunst, beauty (make-over), gerechten, interieur, vakantiebestemmingen enzovoort.
  2. TikTok is gemaakt voor de jonge creatieveling die zijn volgers en fans amuseert met dansjes, muziek, grappige afbeeldingen (memes) of leuke filmpjes. Wanneer jij een (jong) merk bent wat zich richt op een doelgroep met personen vanaf 13 jaar dan kan dit weleens interessant zijn voor jouw bedrijf.  
  3. Pinterest wordt door gebruikers ingezet voor het verzamelen of het opdoen van ideeën die voldoen aan mooie vormgeving. Dit platform werkt goed voor fashion, interieur, wonen, recepten, bijzondere locaties en reizen. Een groot voordeel van dit platform is dat je jouw beeldmateriaal direct kan verwijzen naar jouw website of online shop.
  4. Twitter is relevant wanneer je als bedrijf nieuws en actualiteiten hebt te melden. Op Twitter vind je een doelgroep die voornamelijk interesse heeft voor maatschappelijke onderwerpen en actualiteiten. De doelgroep gebruikt deze vluchtige blogsite om op de hoogte te blijven en om in gesprek te gaan. Hierdoor worden updates snel verspreid en verdwijnen ze ook snel in je tijdlijn. Om zichtbaar te zijn op Twitter dien je dagelijks actief te zijn.
  5. Snapchat wordt door veel jonge gebruikers ingezet om vooral grappige en leuke beelden te delen vanaf een bepaalde locatie. Kun je als bedrijf een positieve bijdrage communiceren op dit platform dan is het mogelijk de moeite waard om dit sociale platform in te zetten.

Het aanbod van social media is groot genoeg om een keuze te maken, welke voor jouw bedrijf relevant zijn. Kies de platformen die het meest aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf. Op deze manier kun je effectief aan de slag en verbinden met volgers, fans of potentiële klanten. Wanneer je bewust kiest dan kun je doelstellingen per social media account uitwerken, met andere woorden; Welke content ga je waar delen? Voorkom het doorplaatsen van social media berichten, dit is irritant voor de fans en volgers die meerdere social accounts van jouw bedrijf volgen.

B2B socials

Als je weet dat er gemiddeld tien contactmomenten nodig zijn voordat er een zakelijke investering wordt gedaan dan doe je er goed aan om ook social media hierin te betrekken. In het B2B social selling proces worden de aanwezige commerciële of dienstverlenende werknemers betrokken. Zij hebben als doel om (potentiële) klanten beter te begrijpen en te faciliteren met de juist informatie op het juiste moment.

Social selling ondersteunt het verkoopproces waarin ook persoonlijk contact centraal staat. Helemaal als het gaat om grote investeringen. Het is belangrijk dat marketing en sales actief zijn op social media. Door werknemers mee te laten doen op social media krijgt het merk een persoonlijk gezicht. Verder zorgt marketing voor goede content, wat ook door of namens de werknemers wordt gedeeld, zonder dat dit een onjuist beeld geeft.

LinkedIn voor social selling

Het zakelijke platform LinkedIn is bij uitstek het platform voor B2B marketing en social selling. Wanneer je als bedrijf of onderneming LinkedIn gaat inzetten voor social selling zorg dan voor het volgende:

– Een interessante bedrijfspagina met goede content.

– Dat medewerkers professioneel gefotografeerd zijn of een representatieve foto gebruiken. Ook is het belangrijk dat de informatie op hun persoonlijke account een duidelijk beeld geeft over wie zij zijn en wat zij doen bij het bedrijf.

– Geef medewerkers de vrijheid om interessante content te publiceren op hun eigen account namens het bedrijf.

– Ondersteun medewerkers met het creëren van goede content wat past bij hun profiel  en dat van het bedrijf.

Lees dit blogartikel wanneer je wilt dat werknemers efficiënt aan de slag gaan met het plannen en publiceren van updates naar LinkedIn. Vind je het belangrijk dat de berichten goedgekeurd worden door bijvoorbeeld marketingcommunicatie, oriënteer je dan op social media softwareoplossingen die deze mogelijkheid aanbieden.

Facebook voor B2B marketing of social selling

Naast Linkedin is Facebook mogelijk ook interessant. Kijk goed of dit past bij jouw bedrijf of onderneming. Gebruik Facebook als je weet welke doelstellingen je aan dit social media platform gaat toekennen of op welke manier je met de doelgroep gaat communiceren. Is jouw bedrijf formeel wat betreft het karakter en de communicatie bedenk dan of Facebook geschikt is voor jouw bedrijf.

Vimeo voor B2B marketing

Wil je video toepassen in jouw marketing, maar vind je YouTube geen passende oplossing dan kun je kiezen voor het zakelijke Vimeo. Op dit platform kun je video’s maken, managen en promoten. Om met Vimeo video’s te maken heb je geen ervaring nodig, alleen maar tijd 😉. Heb je geen tijd, maar wel budget dan kun je altijd een video professional inhuren.

Wat kun je als B2B met de overige social media kanalen?

Wanneer je dit blog volledig hebt gelezen dan is de strekking (als het goed is) duidelijk. Kies de social media platformen die passen bij jouw bedrijf/ onderneming en waar de doelgroep aanwezig is. Bedenk dat minder = meer. Relativeer je verwachtingen van ieder social media platform aan de hand van je doelstellingen.

Voetnoot

Bedankt voor het lezen van deze update. Als afsluiting nog een voetnoot: Probeer maximale resultaten te halen tegen minimale kosten. Maak slimme keuzes op basis van doelstellingen en besluit dan welk marketingmiddelen dit ondersteunen. Heb je geen tijd, expertise of te weinig capaciteit in de organisatie schakel dan een marketingbureau of professional in voor ondersteuning. Maak afspraken over de verwachtingen, resultaten, doelstellingen en wat het mag kosten. Veel succes!