Wie wil er een stukje taart?

Eric M.H. Cornelissen MSc, BEng – 11:12, 28 jul 2015

Vindt uw smullers met monitoring software

Voor een lekkere taart wordt natuurlijk eerder de fiets gepakt dan de iPad om een taart te Googlen. Toch wordt 96% van alle aankopen tegenwoordig voorafgegaan door een online search. Iedereen heeft wel eens taart gekocht. Het is daarmee een dankbaar onderwerp voor een blog over hoe online onderzoek kan worden gedaan naar personen die regelmatig van taart genieten.



Doelgroepen zijn tegenwoordig volggroepen

Het woord doelgroep wordt nog steeds veel gebruikt om de groep van personen aan te duiden die mogelijk uw merk zou willen kopen. Al in 1998 sprak Jan Rijkenberg over de volggroep ofwel iedereen die zich aangesproken voelt door het gedachtengoed van een merk. Hij liep vooruit op de huidige online marketing dat zich baseert op zinvolle content en in dit licht dient de doelgroep dan ook gezien te worden.



Luister internet 'uit' rondom uw merk

Monitoring software stelt u in staat om in de zee van informatie te herkennen wie er bereid zijn om u en uw merk te volgen. Door een zoekprofiel in te stellen van woorden in combinatie met de naam van uw merk, product of dienstverlening kunt u zich snel een beeld vormen van de thema's die spelen rondom dit profiel. Op basis hiervan past u de inhoud van uw website aan waardoor uw volgers zich steeds beter in u herkennen en nieuwe volgers u steeds beter gaan vinden. Het bovenstaande plaatje illustreert dit prachtig.

Hoe ziet dit er voor taart dan uit?

Een simpel zoekprofiel (gebak OR taart OR taart*) levert de volgende onderwerpenwolk op:



De woordgrootte symboliseert de hoeveelheid berichten met dit onderwerp in relatie tot het zoekprofiel. Door op in het oog springende woorden (in dit geval: lactosevrij, streekproducten, diekdag,  foodporn) te zoeken ontstaat al snel een duidelijk beeld van de thema's die spelen binnen de doel(volg)groep.

Waar vind ik de grootste taartfans?

Goede monitoring software biedt de mogelijkheid om vast te stellen waar uw mogelijke volgers zich bevinden. Zowel online als offline. Op basis van zoekprofiel rapporteert de software het volgende over de online beïnvloeders:



Offline kan zelfs op detailniveau worden gezien waar de berichten rondom uw merk, product of dienst hun oorsprong hebben.



Monitoren is kennis opbouwen

De plaatjes in deze blog zijn gebaseerd op slechts 10 minuten monitoren. Wanneer u echt een duidelijk beeld wilt krijgen dient u continu te monitoren en uw zoekprofiel steeds scherper te stellen. Dit laatste kan op basis van het toekennen van sentimenten en onderwerptags aan berichten en het uitsluiten van woorden en bronnen die uw beeldvorming vervuilen.

Direct nieuwe inzichten, just try it!

Het uitproberen van de monitoring software geeft direct nieuwe inzichten over uw merk en uw volgers. Door alleen al na te denken over zoekprofielen die u betere resultaten geven bij het monitoren gebeurt er iets: u wordt direct al marktgerichter. U krijgt zeker meteen ideeën over hoe u uw online optreden kunt verbeteren. De meeste monitoring software kan eerst kostenloos uitgeprobeerd worden. Maar er gebruik van! 

Over de auteur

Eric M.H. Cornelissen MSc, BEng
Al sinds eind jaren tachtig ben ik werkzaam op het snijvlak van marketing, bedrijfsvoering en techniek. Dit is begonnen op het moment dat ik een interne opleiding en een baan bij Fokker op Schiphol verruilde voor een functie bij DELTEC, een softwarebedrijf uit Naarden. Hier heb ik niet alleen veel over het ontwikkelen van software geleerd, maar vooral leren focussen op beleving van een dienst vanuit persona's. Hierna volgden twee bedrijven in de tandtechniek: CORDENT en DENTSPLY met een uitstapje ertussen als zelfstandig ondernemer in de horeca. Het betrof het opzetten van een franchise concept voor Heineken in Nederland. Wisselen tussen branches heeft mij een zeer breed referentiekader en diepgaand inzicht in veel bedrijfsprocessen gegeven.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?