Wat te doen als Facebook en Twitter verdwijnen?

Vincent Wiegers – 08:52, 29 okt 2015

Tot op heden zijn met name Facebook en Twitter erg bekend in het social media landschap. Qua omvang zijn het op dit moment de belangrijkste social media kanalen voor het zakelijk inzetten van sociale media. Echter, door het aanpassen van algoritmes en het toenemen van reclame en commerciële boodschappen in die tijdlijn kiezen steeds meer consumenten en bedrijven voor andere social media kanalen. Veel merken experimenteren al met nieuwere netwerken, zoals Instagram en Pinterest. Deze visueel ingestelde platforms bieden bedrijven een prachtige mogelijkheid om met plaatjes de aandacht van klanten te vangen.

Merken moeten klanten continue blijven boeien. Uit onderzoek van BuzzStream en Fractl blijkt dat 21% van je social media vrienden merken gaat ontvolgen als de content saai, voorspelbaar of te commercieel blijkt. Ook te vaak posten van content leidt tot het afhaken van fans. (Meer dan 6 keer per dag is echt too much)

Instagram heeft 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers en is daarmee groter dan Twitter. YouTube, al tien jaar oud, heeft meer dan een miljard gebruikers en bereikt meer 18- tot 49-jarigen dan kabeltelevisie. Snapchat heeft 100 miljoen maandelijkse gebruikers die gezamenlijk meer dan 2 miljard video’s per dag bekijken. Bedrijven mogen deze kanalen eigenlijk niet negeren…

De detailhandel heeft het erg moeilijk momenteel. Oude strategieën werken vaak niet meer en nieuwe verkoopkanalen zijn zeer welkom om de oude “stenen en cement”-winkels overeind te houden. Het is cruciaal om interactie met de klanten te hebben. Zowel in de winkels, als op internet.
Door in te zetten op één of meerdere digitale kanalen krijgt de retailer veel meer inzicht in de wensen van zijn klanten. Om te weten op welke digitale kanalen de klant actief is, is het cruciaal om te beginnen met internetmonitoring. Hiermee voorkom je dat je gaat communiceren op een platform, waar je klant helemaal niet actief is.

Het is belangrijk dat ondernemers keuzes maken. Wees goed op enkele social media kanalen en probeer niet overal aanwezig te zijn. Niemand vindt het fijn om alleen maar tegen zichzelf te moeten praten.

Met behulp van monitoringtools is het mogelijk om merkambassadeurs te vinden. Deze zijn cruciaal voor het slagen van je social media inspanningen. Ga eens in gesprek met deze enthousiastelingen. Wees authentiek; praat eens van mens tot mens.

Bron: http://www.1to1media.com/view.aspx?docid=35504

Over de auteur

Vincent Wiegers
Mijn naam is Vincent Wiegers. Ik heb ruime ervaring als zelfstandig ondernemer in Drenthe en ben een netwerker pursang. Mijn passie ligt in het bedrijven helpen om de klant centraal te stellen. Alles met als doel, uw klant verrassen.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?