Tips voor klantinteractie

Tessa Diependaal – 08:30, 19 jan 2016

Wie googelt op ‘marketingtrends 2016’ weet dat contentmarketing en data bepalend zijn voor het uitzetten van de juiste koers. Daarnaast weet je dat je persoonlijk moet communiceren (zie ook de website van Emerce). Massamarketing heeft geen of weinig nut meer. We zijn blind voor banners op de website en gebruiken adblockers om vervelende reclameuitingen te weren. Hoe zorgen we dan voor relevante interactie zonder dat het sluikreclame wordt? En vanuit welk perspectief ga je de persoonlijke interactie aan?

Begin daarvoor met monitoren. Waar zijn de concurrenten mee bezig? Wat wordt er gezegd over de producten en het bedrijf of de onderneming? Waar hebben nieuwe en potentiële klanten het over? Wat vinden zij van onze producten of diensten?

Voor antwoorden op deze vragen is monitoring essentieel. Tegelijkertijd is het Merk belangrijk. Je gebruikt een Merk om identificeerbaar en onderscheidend te zijn.

Met dit blogartikel open ik een reeks van blogartikelen die door specialisten worden geschreven. Ze gaan over merkbekendheid, imago, inbound marketing en social sales. Al deze onderwerpen hebben een raakvlak met de marketingtrends van dit jaar. Je hebt ze nodig om de juiste content te vinden, te delen, te interacteren en te weten hoe je social media inzet tijdens het verkoopproces.



Belangrijke tips

1. Met monitoring ontdek jij wat ‘nieuwe’ klanten zeggen over jullie merk.
2. Monitoring helpt ook om ‘nieuwe’ klanten beter te leren kennen.
3. Als je relevante content verzameld hebt, kun je deze goed gebruiken bij het creëren van nieuwe content.

Vervolgstappen

1. Analyseer hoe over jullie merk gesproken wordt. Zijn ‘nieuwe’ klanten enthousiast , worden vragen gesteld, zijn er klachten en wat zijn de verwachtingen?

Door gegevens te analyseren wordt duidelijk of:

  • er voldoende naamsbekendheid is;
  • merkbeloften worden nagekomen;
  • personen betrokken zijn bij het merk;
  • er strategische groeimogelijkheden zijn om nieuwe marketingkansen te benutten.

Gebruik de analyse als uitgangspunt voor je communicatie- en marketingplan.

2. Informatie over contactpersonen en leads kun je het beste onderbrengen in een CRM- systeem.

In plaats van met meerdere losse systemen/oplossingen te werken is het handig om de resultaten uit online monitoring van leads en klanten onder te brengen in een CRM-systeem. Hiermee worden gegevens gestructureerd en makkelijker inzetbaar in het verkoopproces. Dit leidt tot een verhoging van omzet en winst.

Maak je gebruik van een CRM-systeem informeer dan of deze ook social is. Zo nee, dan kun je ook via een API communiceren. Een beetje technisch misschien, maar wij vertellen je er graag meer over.

3. Nieuwe content creëren

Door content monitoring verzamel je interessante informatie die je kunt gebruiken om kennis, je visie of actualiteiten te delen, wat relevant is voor je doelgroep. De informatie kan over van alles gaan. Bijvoorbeeld ontwikkelingen in de organisatie, nieuwe producten of diensten of andere veranderingen.
Een goed CRM-systeem zorgt ervoor dat relevante content gedeeld kan worden via e-mail, social media of een API-integratie. Op die manier kun je tegelijk meetbaar maken hoe de informatie bijdraagt aan het verkoopproces en of het de bedrijfsresultaten beïnvloedt.

Tot slot

Door Marketing en Sales beter te laten samenwerken ontstaat er meer synergie. Want laten we eerlijk zijn; er zijn nog steeds grote verschillen tussen die twee. Waar Marketing continu bezig is om naamsbekendheid te vergroten en potentiële klanten te bereiken, is Sales vooral bezig met het genereren van meer omzet.

Voor het hoogste rendement is het noodzakelijk dat leads van Marketing goed aansluiten bij Sales. Maar Sales kan er profijt van hebben als de juiste content door Marketing gedeeld wordt. Beide rollen moeten goed omschreven zijn om verwarring te voorkomen. Het is bijvoorbeeld handig om te weten of Sales reageert op vragen, klachten en potentiële verkoopkansen. Marketing daarentegen kan luisteren, informatie verwerken in een (groei)plan en persoonlijke relevante content creëren.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Ondernemer en product manager bij iMonitoring.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?