Sorry, geen tijd om te communiceren!

Tessa Diependaal – 09:09, 02 nov 2015

De juiste openingszin vinden voor een nieuw blog is soms net zo lastig als een goede marketingstrategie. Vind je dit herkenbaar? Marketing lijkt af een toe wel een modewoord. En om het nog mooier/aantrekkelijker te maken zijn er voorvoegsels zoals content, online, digital, inbound of account based. Alle marketingtoepassingen hebben uiteindelijk één ding gemeen: ‘Het verwerven en behouden van afnemers oftewel nieuwe klanten vinden, daarmee verbinden en zorgen dat ze enthousiast en tevreden blijven.



In deze tijd passen wij marketing toe om ‘nieuwe’ klanten te vinden en te begrijpen. Dat gaat verder dan platte advertentieteksten, advertorials en in sommige gevallen persberichten in commerciële vorm. De omgeving verwacht relevante betrokkenheid. Betrokkenheid creëer je door te luisteren naar je klanten en in gesprek te gaan. In de afbeelding lees je content, social, business, online en social media. Dit zijn hulpmiddelen om te verbinden met ‘nieuwe’ klanten. Nu hoor ik je denken: “Oh weer zo’n social media verhaal”. Nee, dit is geen social media verhaal. Dit gaat over verbinden en dus sociaal zijn.

Door het internet is het gesprek met de klant veranderd; klanten weten meer. Zij lezen reviews, bekijken video’s, oriënteren zich op vergelijkingssites/fora en zijn in gesprek met anderen op sociale media. Als ondernemer of sales manager dien jij ook aanwezig te zijn. Ja, ik hoor het je zeggen: “Daar heb ik geen tijd voor”. Geen tijd, geen prioriteit of geen affiniteit? Alle drie de argumenten zijn te weerleggen.

Communicatie met klanten is off- en online. Het is een gemiste kans als je geen tijd hebt om online te communiceren met ‘nieuwe’ klanten, want de concurrent heeft wel tijd om online te communiceren. Als je online communicatie geen prioriteit geeft dan doet de ander dit wel en mis je opnieuw de mogelijkheid om te verbinden. Vanuit je bedrijf/organisatie dien je affiniteit te krijgen met online communicatie. Affiniteit wordt mede bepaald door passie. Passie voor je bedrijf, voor je werk of iets anders wat je raakt. Gebruik je passie om affiniteit te krijgen met online communicatie. Bedenk hoe je wilt overkomen, onderzoek en luister hoe anderen online communiceren. Klachten zijn vervelend, maar je kunt deze op dezelfde manier afhandelen als dat je offline doet. Hou het simpel, deel relevante content en zorg dat on- en offline met elkaar verbonden zijn. En bij twijfel is het handig om een communicatie-expert in de buurt te hebben!

Over de auteur

Tessa Diependaal
Ondernemer en product manager bij iMonitoring.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?