Online monitoring voor het eerlijke verhaal over ouderenzorg

Gé Bouma – 09:51, 21 jun 2016

De verpleeghuiszorg heeft een slecht imago. Waarom? Omdat we het in Nederland moeilijk vinden om geconfronteerd te worden met de onafwendbare en de soms niet al te fraaie aftakeling van mensen, waar we om geven. Dit stelt Marco Wisse, directeur van verpleeghuis Naarderheem van Vivium. Hij vertelde dit heel helder in het tv-programma Brandpunt van 31 maart 2015. Hij zei: “We moeten leren leven met zichtbare aftakeling om ons heen”. Dit moment is mij altijd bijgebleven, omdat ik denk dat internetmonitoring kan helpen bij een andere blik op de zorg en wat wij als maatschappij van de zorg mogen verwachten.

Nederlandse verpleeghuizen willen meer aandacht voor het eerlijke verhaal. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. En dat er gebreken zijn is logisch, want bewoners komen pas in een verpleeghuis als ze alle grip op het leven verloren hebben. De tijd is voorbij dat iedereen die 65 werd naar het verzorgingshuis ging. Door vaker het eerlijke verhaal naar buiten te brengen hopen de zorgorganisaties op een maatschappelijk debat over de verwachtingen in de verpleeghuiszorg.

Hoe kun je als communicatiemedewerker daaraan bijdragen? En hoe zet je internetmonitoring dan in? Bij deze een stappenplan.

Stappenplan

  1. Vind een groepje enthousiaste collega’s die willen meedenken en –werken aan dit proces.
    Deze collega’s worden de ambassadeurs en veel input aanleveren. Inventariseer: wat moet een toekomstige bewoner weten of geloven om een reëel beeld over ons verpleeghuis te krijgen?

  2. Monitor alle online en offline kanalen
    Door goed in de gaten te houden wat er online en offline over jullie verpleeghuis wordt gezegd, weet je meteen of iets bijdraagt of afbreuk doet aan het ‘eerlijke verhaal’. Moderne software helpt je direct de belangrijkste onderwerpen achterhalen, waarover online en offline gesproken wordt.

    Hiernaast is het belangrijk om te weten wat de belangrijkste beïnvloeders zijn. Bij de belangrijkste beïnvloeders (d.w.z. die jou helpen aan een groot bereik van berichten over jullie organisatie) zitten vast experts, die je ook kunt inzetten voor je communicatie.

    Start met een grondige inventarisatie en kom vervolgens gezamenlijk tot een beleidsstuk. Waar wordt het meest over ons geschreven? Door wie? Hoe vaak positief en hoe vaak negatief? Wat zijn de belangrijkste onderwerpen (issues)? En bovenal: wat draagt bij aan het ‘eerlijke verhaal’? Je kunt ook specifiek filteren op onderwerpen als ‘palliatieve zorg’ of ‘dementie’.

    Jouw interne groep ambassadeurs betrek je hier meteen al bij. Motiveer hen om met de bril van ‘het eerlijke verhaal’ te kijken naar alle berichten. Geef hen ook toegang tot de software.

  3. Doe iets met de gevonden resultaten
    Ga op zoek naar mooie voorbeelden en projecten in de zorg. Bespreek of journalisten welkom zijn en nodig hen actief uit de locaties te bezoeken. Mogelijk kun je ook positief nieuws creëren in samenwerking met andere organisaties en partners. Ga in gesprek met personen die iets over jullie schrijven. Critici kun je vragen om meer informatie. Als er bij de beïnvloeders collega’s zitten, kun je ook hen erbij betrekken. Vraag hen bijvoorbeeld om een verhaal uit de praktijk of neem een interview af. Dergelijke artikelen kun je vervolgens ook weer gebruiken voor je interne en externe communicatie.

  4. Laat de ambassadeursgroep berichten posten op jullie social media
    Als het soort berichten en de kanalen helder zijn, kan de ambassadeursgroep zelf ook berichten plaatsen. Met eigen inlogcodes op de software kunnen ze in eigen tijd aan de slag. Ze weten immers met welke bril ze moeten kijken en hoe ze moeten filteren op relevante berichten.

  5. Laat de organisatie activiteiten organiseren
    Motiveer je collega’s om activiteiten te organiseren, die taboe-onderwerpen doorbreken. Voorbeelden zijn themadagen over dementie, het meedoen aan de Week van de Dementie, het opzetten van een Alzheimercafé, een dementietest op de website, een e-learning programma ‘U woont nu hier’, een Open Dag of theatervoorstelling. Foto’s en verslagen van deze offline activiteiten kun jij weer verspreiden via jullie eigen social media. Op die manier laat je zien dat jullie ook offline aandacht hebben voor het ‘eerlijke verhaal’. Online en offline zijn geïntegreerd, waarmee je stap voor stap toewerkt naar de juiste beeldvorming.






Bronnen:
marco-wisse-vertelt-in-brandpunt-het-eerlijke-verhaal
verbeterplan-vws-lost-rafelige-randen-van-het-leven-niet-op

Over de auteur

Gé Bouma
Uw helpdesk voor internetmonitoring. Inrichting van mooi dashboard voor online reputatiemanagement en webcare.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?