Online monitoring als ultiem hulpmiddel bij contentmarketing

Tessa Diependaal – 10:16, 24 aug 2016

Ga je als mediabureau voor je klanten aan de slag met contentmarketing; dan heb je online monitoring nodig. Wij delen een aantal argumenten waarom.

Veel ‘potentiële’ klanten van communicatie- en marketingbureaus hebben te weinig capaciteit of expertise als het gaat om contentmarketing. Dit is natuurlijk een reden dat zij de hulp van een professional inschakelen. De professional helpt ze met het creëren en verspreiden van waardevolle content. Zijn de klanten van de mediabureaus bewust hoeveel werk het is om goede content te creëren en te verspreiden?

Waardevolle content voor klanten
Op de website van The Big Story kun je lezen wat contentmarketing is en wordt duidelijk waarom het serieus wordt genomen. Het gaat om waardevolle content creëren en publiceren waarin de informatiebehoefte van klanten centraal wordt gesteld.

Soorten content
Om ‘potentiële’ klanten centraal te stellen is het handig om te weten welke soort content gebruikt gaat worden. In de marketing ABC van Wazokuu lees je al dat er drie soorten content zijn, namelijk om:

  • De doelgroep iets nieuws te leren.
  • Relaties met hen op te bouwen en vertrouwen te vergroten.
  • Jouw doelgroep aan te zetten tot actie of om conversies te verhogen.


Online monitoring
Voor antwoord op de soorten content is online monitoring van sociale media, fora, weblogs en nieuwssites een slim hulpmiddel. Een goede online monitoring zorgt dat je als mediabureau weet waar behoeften liggen en waar de klanten van hun klanten mee bezig zijn. Om aan je klant uit te leggen waar hun klanten het over hebben is online monitoring een onderdeel. Door gebruik te maken online monitoring dashboard ben je mediabureau professioneel bezig en help je klanten met kwalitatieve contentmarketing.

Een concreet voorbeeld hoe online monitoring wordt toegepast lees je op Content Family. Verder stelt goede monitoring software je in staat om content wat gedeeld wordt te meten op succes. Wel zo handig als je voor klant aan de slag gaat met contentmarketing.

Argumenten om aan de slag te gaan online monitoring.
  1. Online monitoring helpt om de juiste content soort te bepalen.
  2. Doelgroepen zijn verspreid aanwezig op meerdere online kanalen online monitoring zorgt voor centralisatie van informatie.
  3. Online monitoring maakt succes van content meetbaar door; aantal likes, reacties, comments, shares en retweets.
  4. Goede online monitoring maakt het mogelijk om te filteren. Hierdoor wordt duidelijk welke content waardevol is en wordt ruis voorkomen.


Tot slot
Als mediabureau ben je sparringpartner van je klant om tot een goede contentmarketing strategie te komen. Je adviseert waarom contentmarketing toegevoegde waarde heeft. Hoe het bijdraagt aan imago en op welke manier het waardevol is voor klanten. Vervolgens wordt duidelijk wat er nodig is om waardevolle content te creëren en te publiceren.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Ondernemer en product manager bij iMonitoring.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?