Jouw call to action is de ultieme contentafknapper

Richard Bordes – 08:45, 17 nov 2015

Goede content is de sleutel tot succes voor iedere organisatie. Je (toekomstige) klanten willen geïnformeerd en vermaakt worden. Daarbij hoort géén call to action. Het is tenslotte een spel van verleiden, luisteren en vertellen; niét van meteen het bed in duiken.

De eerste stap: je realiseert je dat je ‘iets’ moet gaan schrijven, zodat je ook een blog hebt of een echte post op LinkedIn. Je hebt een onderwerp gekozen en op het web nagezocht hoe zoiets eruit moet zien. Tips genoeg en je bent zo wijs geweest niet klakkeloos een stuk te copy/pasten van je website of die oh zo interessante brochure. Nee, je hebt een eigen verhaal gekozen en gaat aan de slag. Je stukje komt af, de inhoud is leuk en er staat geen spelfout in. Maar: er gebeurt niets. De share-buttons staan eronder en toch is er niemand die het deelt of op de like-knop drukt. Laat staan dat er iemand belt. En je had het er toch zo duidelijk onder gezet? “Wilt u meer weten? Belt u mij dan…“



De kunst van het verleiden

Heb je wel eens iemand versierd? Het is de kunst van het verleiden in zijn meeste rauwe vorm. Een mooie openingszin moet origineel zijn en interesse wekken. Oogcontact is essentieel, maar je moet je beoogde partner vooral de ruimte geven zijn of haar reacties te geven. Zo bouw je een band op die gebaseerd is op wederzijds respect en vertrouwen. Hoe langer het gesprek, des te groter de kans op succes. De basis voor een relatie van korte of misschien wel heel lange duur. Althans, zo kan ik het mij herinneren.

Interesse kweken


Jouw blog is eigenlijk niets anders dan een schriftelijke versierpoging. Een mooi verhaal dat interesse kweekt en waarbij je de bal in de hoek van de lezer legt. Jouw lezer moet gaan nadenken, je leuk en interessant gaan vinden en dan komt de rest vanzelf. Als je content goed is, komt dat automatisch. Sterker nog, hij of zij zal jouw verhaal delen met zijn of haar eigen netwerk. Dat noemen we tegenwoordig sharen.

Hoe laat begint het neuken?

Waarom zet je dan een call to action onder jouw stuk? Waarom al die verplichte afsluitende zinnetjes als ‘wilt u meer weten, bel ons dan’. ?Dat is hetzelfde als binnen drie minuten aan je date vragen hoe laat het neuken begint. Als je potentiële partner zich niet meteen omdraait, verdien je ten minste een trap in je kruis. Als je oproep tot actie inderdaad tot actie leidt, is het maar de vraag of dat ook de actie is waar je naar op zoek bent. Je bent namelijk binnen een seconde ontvolgd of ontvriend. Als je het spel slim speelt, hoef je niet om actie te vragen. Dan komt dat vanzelf. Dan vertelt je date zelfs aan haar vriendinnen hoe leuk je bent. Wat mij (en haar) betreft is jouw call to action de ultieme contentafknapper.

Niet op zoek naar jou

Sales en marketing gaan in deze tijd van contentmarketing al lang niet meer over de oude parameters Lead Generatie – Lead Kwalificatie – Sales Offer. Ze gaan over Netwerken – Connectie maken – Informeren. 80 procent van jouw klanten is helemaal niet op zoek naar jou of je producten. Ze zijn nog helemaal niet in de mood om met jou het bed in te duiken. Als je de impact van een call to action bij zo’n klant snapt, begrijp je dat je veel subtieler moet worden. Zodra je een call to action onder je verhaal zet, jaag je je lezer weg. Ze bellen je nooit en zullen je stuk nimmer delen met hun netwerk. Laat je die zin weg, dan zal je zien dat de reacties en shares wel komen. De hits nemen toe en zelfs je concurrenten en adviseurs nemen de moeite om jouw verhaal te delen. Echt waar! Of, om bij de kunst van het verleiden te blijven, je lezer kan niet wachten om meer van je te horen, met je te flirten, te daten en op termijn misschien in het huwelijksbootje te stappen. Deal closed…

Factor 100

Zelf zie ik dat iedere keer bij mijn klanten die het lef hebben zich commercieel kwetsbaarder op te stellen. Het effect is direct waarneembaar en vaak minstens honderd keer zo effectief als tekst waar wel een directe oproep in staat. En dat is precies wat jij wilt. Het verspreiden van je verhaal zodat jij als de expert wordt gezien en in de prenatale koopbeslissing van je klant komt. En wat dát is, vertel ik een volgende keer.

Deze blog is eerder verschenen op 42Bis

Over de auteur

Richard Bordes
Expert in B2B Marketing en Social Media, Auteur, spreker, dagvoorzitter, columnist en deskundige op het gebied van ICT Trends. En dat allemaal onder de naam Lawaaimaker. Zorg dan ook dat jezelf van je laat horen door je mening en opmerkingen achter te laten. Want als je "stil" blijft... dan word je nooit gehoord.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?