Hoe word je een data-driven organisatie?

Tessa Diependaal – 08:08, 25 feb 2016

Een tijdje geleden las ik twee artikelen die eigenlijk met elkaar verbonden zijn, namelijk:

- “De 3 grootste digitale ontwikkelingen voor 2016” op Frankwatching
- En “Zijn we aan het einde van onze technologische groei?” op NRCQ.

Het artikel op Frankwatching geeft uitleg over de verdere ontwikkeling in het IT-landschap door data-driven ecosystemen, unieke persoonlijke klantbelevingen en slimmere apparaten.

Het artikel op NRCQ besteedt aandacht aan een onderzoek dat gedaan is door Accenture en geeft een duidelijk beeld waarom de groei in apparaten tegenvalt.



Ben je als lezer marketeer? Heb je dan een oplossing? Want de vraag van de consument/klant is om via slimme apparaten betrokken te zijn met jouw merk. Is het dan belangrijk om nu vooruit te kijken of maak je gebruik van de middelen die logisch zijn voor de gebruiker? Volgens het onderzoek door Accenture gaan de ontwikkelingen naar het ‘internet der dingen’ langzaam. Goed om te weten als je het lastig vindt om bij te blijven. Zo kun je de focus houden op wat nu een feit is, namelijk dat 10,6 miljoen Nederlanders een smartphone hebben. Wil je meer weten over Nederlanders met een smartphone, ga dan naar het onderzoek van GfK Trends in Digitale Media & Entertainment.

Op dit moment is de smartphone voor veel ondernemers het belangrijkste apparaat om zich te verbinden met de klant. De smartphone is een onderdeel van het data driven ecosysteem. Via de smartphone is het mogelijk om persoonlijk te communiceren en klantbelevingen te optimaliseren. Maar lukt dat ook altijd? Grote kans dat het antwoord nee is. Het lijkt allemaal zo simpel, maar het tegendeel is waar. Hoe word je een data-driven organisatie en wat is ervoor nodig om op het juiste moment te communiceren? En hoe doe je dat dan?

Het begin

Er is al veel geschreven waarom bedrijven en ondernemingen moeite hebben om een data-driven organisatie te worden. Het is vaak een gebrek aan kennis of capaciteit. Daarom is het belangrijk om zaken te doen met een organisatie die jou begrijpt en je kan helpen. Investeren in tools heeft alleen nut als je weet wat je ermee gaat doen. Hulpmiddelen als analytics en monitoring geven alleen antwoord als je weet wat je wilt weten.

Met meerdere datasets kun je de juiste informatie analyseren. Dit is heel breed. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking/overname van twee bedrijven. Wat zijn de raakvlakken en wat voegt het één toe aan het ander en maakt dit de samenwerking/overname uniek? Je kunt allerlei combinaties bedenken waarbij vragen beantwoord worden aan de hand van de juiste dataset.

Een goede dataset bestaat uit kwalitatieve data uit verschillende systemen, bijvoorbeeld CRM of ERP. Waarbij het mogelijk is om deze data aan te vullen met online monitoring data, onderzoekgegevens en data uit een mobiele applicaties. Kortom, er zijn genoeg bronnen waaruit je relevante informatie kunt verzamelen.

Afhankelijk van jouw doel met alle data zoek je de meest passende leverancier.

Tweede stap

Waarschijnlijk ben je nu een paar maanden verder. Je hebt de juiste partner voor big data gevonden. Onder big data wordt verstaan: data uit verschillende systemen die zijn geïmporteerd in één omgeving. Verder is voor jou ook de vraagstelling helder. Je weet wat je wilt weten. Samen met de leverancier ga je dan nu aan de slag om de juiste analyses te maken en vragen te beantwoorden. Als B2B of B2C-marketeer krijg je bijvoorbeeld antwoord op mogelijke groeistrategieën of hoe je klantinteractie/relatie kunt verbeteren.

De resultaten uit de tweede stap kun je direct gebruiken in je direct marketing strategie. Zoals je waarschijnlijk weet kun je voor direct marketing verschillende vormen toepassen, bijvoorbeeld:
- Email
- Interactie op sociale media
- Advertenties
- Mobiele applicaties

Stap drie: tijd om aan de slag te gaan

Terug naar het begin van dit blog, namelijk de klantbeleving. Een goede strategie voor direct marketing geeft veel toegevoegde waarde aan de klantbeleving. Potentiële klanten worden direct aangesproken op het juiste moment en via het juiste kanaal. Hiermee is het mogelijk om de interactie te meten. Let er wel op dat de timing perfect moet zijn. Een potentiële klant informeren op een ongewenst moment is uiterst onplezierig. Bedenk hiervoor slimme oplossingen, waarmee je inspeelt op het moment. De bovenstaande vormen passen daar perfect bij.

Heb je tips voor de lezers in welke vorm direct marketing het meeste effect heeft voor de beste klantinteractie, dan nodig ik je uit om hierover een blogartikel te schrijven.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Ondernemer en product manager bij iMonitoring.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?