Hoe je iMonitoring kunt inzetten voor marktonderzoek

Tessa Diependaal – 16:02, 29 jan 2018

Vorige week donderdag was ik namens iMonitoring op bezoek bij onderzoeksbureau Fan Factory in Ede.

Fan Factory past mystery shopping toe om de kwaliteit van de service inzichtelijk te maken voor bijvoorbeeld een supermarktketen. Oftewel, zij doen onderzoek naar de ervaring van de externe fans. Daarbij onderzoeken zij ook het enthousiasme van de medewerkers. Voor het onderzoek naar externe fans heb ik een workshop gegeven om iMonitoring toe te passen.


Afbeelding van Fan Factory


Online & social media monitoring voor marktonderzoek
Na de introductie over het iMonitoring Marketing dashboard en het activeren van een klantomgeving volgde de uitleg over het activeren van zoekprofielen in de klantomgeving. Om de beleving van externe fans op het internet en sociale media inzichtelijk te maken is online monitoring essentieel.

Voor dit onderzoek maakt Fan Factory gebruik van een keyword en geo-locatie search.


  1. De keyword search maakt de free publicity inzichtelijk van een merknaam.

  2. De Geo-locatie search laat zien wat er op een locatie gecommuniceerd wordt en kan gecombineerd worden met merknaam, thema’s of issues.



In deze situatie wordt de geo-locatie search toegepast op meerdere plaatsen in Nederland waar de supermarktketen gevestigd is.

Door de combinatie van beide zoekprofielen ontstaat er een goed beeld van wat externe fans communiceren over de keten en specifiek per locatie.

Omdat het zoekprofiel breed is ingesteld wordt het ook mogelijk om fans van franchisenemers te herkennen. Dit wordt door een tagnaam en tagregel gecategoriseerd. Door deze functie toe te passen wordt het mogelijk om specifieke rapporten te vervaardigen waarin de beleving van externe fans over de supermarkt inzichtelijk wordt gemaakt. Met behulp van deze rapporten kan Fan Factory de onderneming ondersteunen en gericht advies geven.

Wat levert het nog meer op?
Naast de primaire behoefte om de beleving van externe fans inzichtelijk te maken met iMonitoring is het voor Fan Factory ook mogelijk om:


  • De externe fans van concurrerende supermarktketens inzichtelijk te maken door een benchmark- analyse en rapport.

  • Extra dienstverlening te verkopen zoals mystery shopping. Hiermee wordt ook bewijs verzameld hoe de externe fan het service niveau ervaart.

  • Een extra rapport aan de onderneming te leveren om de bewustwording van de communicatie in een vestiging te veranderen als dit noodzakelijk is.



Kers op de taart
Tijdens de workshop gingen de betrokken personen van Fan Factory aan de slag en werd de input van de uitleg toegepast. Het werd duidelijk hoe iMonitoring in het voordeel werkte voor Fan Factory en ik kreeg relevante feedback voor het ontwikkelen van nieuwe functies ten behoeve van marktonderzoek.

Zo ontstond de vraag om geo-tag te koppelen aan de tag-naam en regel. Zo wordt duidelijk wat voor winkelend publiek in de omgeving van de supermarkt is en wat er gecommuniceerd wordt. Hiermee wordt geo-locatie search omgedraaid, levert het nieuwe inzichten op wat er op locatie plaatsvindt en wat er gecommuniceerd wordt.

Ook gaan wij onderzoeken of het mogelijk is om een specifiek Instagram account te monitoren. Het voordeel is dat de eigen marketingcommunicatie inzichtelijk wordt gemaakt of die van een ander. In deze situatie kun je bepalen of de online communicatie een bijdrage levert aan de service kwaliteit die een winkel uitdraagt.

Verder gaan we bekijken of de API van Facebook en LinkedIn toestemming geven om bereikcijfers communiceren van de keyword en geo-locatie search. Nu worden bereikcijfers van LinkedIn en Facebook meetbaar gemaakt voor de verzonden berichten vanuit iMonitoring. Dit is goed te zien in het verzendlogboek.

Tot slot kwam de vraag of online enquêteformulieren te communiceren zijn vanuit iMonitoring. Dit was echt de kers op taart. Want het antwoord is ja. Vanuit het menu instellingen en dan dashboards kun je een ‘eigen’ URL naar een online enquêteformulier toevoegen. Door deze functie wordt het makkelijker om vanuit een veilige omgeving onderzoek gegevens te managen en te communiceren.

Ondanks de grote hoeveelheid informatie waren de medewerkers van Fan Factory enthousiast over de mogelijkheden van iMonitoring. De Feedback was proactief en liet zien dat zij de kennis van zaken hebben.

Neem gerust contact op als je eigenaar bent van een marktonderzoeksbureau en net als Fan Factory klanten ondersteunt met online en social media onderzoek. Met plezier help ik je organisatie op weg om iMonitoring in jouw voordeel te laten werken. Of open een proefabonnement om jouw kennis te testen.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Eigenaresse van Diependaal Online. Diependaal Online is er voor MKB bedrijven en corporate ondernemingen die de voorkeur geven aan organische groei op het internet. Benieuwd wie wij zijn? http://im.nu/og8vRc
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?