Grote winkelketens falen door gebrek aan aandacht voor klant

Vincent Wiegers – 08:45, 26 jan 2016

We hebben elkaar allemaal de beste wensen gewenst. Met een kerstkaartje of op de nieuwjaarsborrel.

Voor veel werknemers van grote winkelketens begint het jaar 2016 echter niet zo gelukkig. De grote winkelketens vallen als dominosteentjes om aan het begin van het jaar.

De winkelstraat zal er de komende jaren heel anders uit gaan zien. We moeten het gaan doen zonder de warenhuizen van V&D en Kwantum. De schoenwinkels van Scapino, Dolcis, Invito, Manfield, Dr Adam's. De sportwinkels van PRO Sport en Telstar. Maar ook Belcompany, Halfords. Dixons, iCentre en MyCom gaan uit het straat beeld verdwijnen.



Vaak wordt het grote boze internet als veroorzaker van al deze faillissementen genoemd. Deels zal dat zeker het geval zijn. We kopen nu eenmaal massaal kleding en leuke gadgets via Wish, Ali Express en ook via de grotere landelijke webshops van Wehkamp en Zalando.

Ik denk persoonlijk dat er ook nog een andere oorzaak kan zijn. Met alle grote winkelketens lijken alle winkelgebieden wel heel erg op elkaar. Ook de winkel beleving is bij alle filiaalwinkels gelijk. Daar hebben de hoofdkantoren heel veel moeite voor gedaan; alle winkels moeten dezelfde uitstraling en winkelbeleving hebben. Ik vind dat erg jammer. Waarom mag een winkel geen eigen ‘smoel’ meer hebben? Op die manier lijkt alles op elkaar en maakt het de klant dus niet meer uit waar we wat kopen!

We lopen nog allemaal op schoenen; er is dus blijkbaar nog wel vraag naar schoenen. Waarom gaan er dan zoveel schoenenwinkels failliet?
Durf eens onderscheidend te zijn… Er zijn best veel bedrijven die het wel goed doen in deze ‘moeilijke’ markt.

Er zijn nog heel veel bedrijven die het wel goed doen. Ze hebben de focus op de klant of op de medewerker. Bij hen kan de klant echte aandacht verwachten. Ik denk dat dit de sleutel is tot een goede klantrelatie. Aandacht…



Aandacht trekken van klanten is wat anders dan aandacht geven aan klanten. Veel bedrijven proberen de aandacht van klanten te trekken. Dit doen ze via reclame. En als je niet wilt kijken, dan maken ze het bord een beetje groter. Of ze zenden de commercial nog een keer uit.

Met andere woorden: als de klant het niet wil horen, dan roepen we het gewoon nog wat harder! Het bijzondere van reclame is, dat we het direct herkennen als reclame. En reclame zien we vaak als niet relevant, en nemen we dan ook met een korreltje zand.

Inbound marketing gaat ook over aandacht. Het gaat over je klanten aandacht geven. Door je klant echt centraal te stellen, naar hem te luisteren. Luisteren kan in het echte leven, maar uiteraard ook online. Door interesse te tonen in wat de klant belangrijk vindt. Maar ook de informatie (Content) te geven (Cadeautjes) waar je klant naar op zoek is.
Ga eens in gesprek met je klanten (Conversatie), wees oprecht geïnteresseerd, weet waarom je klant bij jou koopt. Dat is waarde toevoegen. En voor waarde willen klanten best betalen.

Inbound Marketing noem ik altijd Marketing met een C. MarCeting dus eigenlijk.

In komende blogs zal ik de onderstaande C ’s van MarCeting uitgebreider toelichten:

  • Customers
  • Communicatie
  • Content
  • Cadeautjes
  • Conversatie
  • Conversie
  • Collaboratie

Over de auteur

Vincent Wiegers
Mijn naam is Vincent Wiegers. Ik heb ruime ervaring als zelfstandig ondernemer in Drenthe en ben een netwerker pursang. Mijn passie ligt in het bedrijven helpen om de klant centraal te stellen. Alles met als doel, uw klant verrassen.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?