Geen gezeur aan mijn deur (hoe inbound marketing je conversie verhoogt)

Vincent Wiegers – 14:30, 16 jun 2015

De wereld om ons heen verandert. Zo is het koopgedrag van prospects niet meer wat het was. De oude, vertrouwde salesmethodes werken niet meer en met adverteren en direct marketing scoort een bedrijf veel minder dan voorheen. Klanten zitten tegenwoordig niet te wachten op post of een telefoontje. Ongevraagd en onaangekondigd ‘binnenvallen’ ervaren ze zelfs als bijzonder storend.

Vandaag stond er een meneer voor de deur. Een vriendelijke, verzorgde meneer die mij overduidelijk iets wilde gaan verkopen. Onze wijk is recent over gegaan naar glasvezel, dus we zien dit soort vriendelijke mannen met schrijfblok om nieuwe klanten te noteren vaak aan de deur. De meneer van vandaag was bijzonder vasthoudend. Hij wilde duidelijk zijn target gaan halen. Ik heb deze meneer verteld dat áls ik over wil stappen op een andere internetleverancier ik dit zelf wel ga googlen op internet.

Het leuke is dat ik best genegen ben om over te stappen naar een andere internetprovider. Ik ben best te overtuigen van de fantastische mogelijkheden die de meneer aan de deur me wil vertellen. En dat wil ik ook best doen bij zijn bedrijf. Het enige is, dat ik dat niet nú wil.

Ik ga graag zelf op zoek naar informatie als ik iets nodig heb. De verkoper verkoopt mij zelden zijn product, wanneer hij dat wil. De klant koopt het op het moment dat de klant hier klaar voor is en het niet hebben van het product als een gemis ervaart.



Is inbound marketing nu alleen maar afwachten tot de klant je vindt en klaar is voor het kopen van je product of dienst? Nee, uiteraard niet.

Veel ondernemers zeggen dat het niet uit maakt of een reclame goed of slecht is. “Er wordt wel over je gesproken” zeggen ze dan. Dat klopt deels. Er wordt alleen over hele irritante, hele leuke of hele gave reclames gesproken. Het gros van het reclamebudget wordt echter besteed aan advertenties die mensen überhaupt niet opvallen. Hoeveel goedkoper zou dit product kunnen zijn als er geen geld aan zinloze reclame besteed zou zijn?

De wereld is transparant. De eerste stap naar een geloofwaardige inbound marketing aanpak is dan ook authenticiteit. Als de boodschap op je website niet overeenkomt, met wat je klanten in het echte leven ervaren dan heeft dat invloed op je geloofwaardigheid.

De tweede stap is dat een merk, maar ook de vertegenwoordiger van dat merk autoriteit uitstraalt.
Ben jij in staat om het probleem van je klant op te lossen? Autoriteit betekent dat mensen naar je luisteren door je positie en kwaliteiten.

Je kunt deze gebruiken om koopgedrag van prospects/ leads positief te beïnvloeden. Tegelijkertijd geef je bestaande klanten de aandacht die zij verdienen door hun ervaringen te delen. En dat geeft weer een gevoel van waardering.



Waar de ‘ouderwetse’ marketing uitgaat van de beroemde P’s van Product, Plaats, Promotie en Prijs, gaat Inbound marketing meer om de C’s van Customer, Content, Communication en Engagement.

Kort samengevat: het draait niet om jou, maar om je klant!

Je kan je voorstellen dat in verschillende fasen van het verkooptraject online monitoring helpt wanneer de klant klaar is om te kopen. Even op een rijtje:

In de oriëntatiefase zullen klanten hun netwerk vragen om ervaringen met jouw product. Hiervoor worden vaak fora en beoordelingssites gebruikt.
In de aanschaffase laten ze hun netwerk weten dat ze jouw product gekocht hebben en er blij mee zijn.

Jij kunt dan zien, via monitoring, wie je ambassadeurs zijn.

Over de auteur

Vincent Wiegers
Mijn naam is Vincent Wiegers. Ik heb ruime ervaring als zelfstandig ondernemer in Drenthe en ben een netwerker pursang. Mijn passie ligt in het bedrijven helpen om de klant centraal te stellen. Alles met als doel, uw klant verrassen.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?