De voordelen van Instagram Business Monitoring

Tessa Diependaal – 10:30, 18 aug 2020

Gebruik je Instagram voor zakelijke doeleinden stap dan over naar een Instagram business account. Door je persoonlijke account om te zetten naar een Instagram business account wordt op je smartphone inzichtelijk hoeveel interactie je hebt, wat het mogelijke bereik is en worden doelgroep statistieken getoond als:

  • Hoeveel volgers zijn er bijgekomen of weggegaan;
  • uit welke locaties komen je volgers;
  • welke leeftijdscategorie je account volgen;
  • het percentage vrouwen of mannen die je account volgen
  • de dagen waarop je volgers het meest actief zijn.

Deze informatie is nogal basaal en geeft informatie in de basis. Wil je meer weten dan is het slim om te gaan monitoren. In een blog van vorig jaar hebben we geschreven hoe je een Instagram business account kunt koppelen om vervolgens hashtags te monitoren. Hiermee krijg je echt inzicht waar de doelgroep het over heeft, wat ze boeit en bezighoudt. Als marketeer kun je de informatie goed gebruiken voor je marketingcommunicatie aanpak.

In dit blog delen we toepassingen die het Instagram business account mogelijk maakt voor zichtbaarheid, interactie, reputatie en content marketing.

Zichtbaarheid
Door hashtags te monitoren kom je erachter welke populair zijn en wordt ook inzichtelijk welke hashtags met elkaar worden gecombineerd. Stel je monitort op #vakantie dan laat de woordenwolk in iMonitoring zien welke onderwerpen nog meer geassocieerd worden met de hashtag.
Door zicht te hebben op hashtags die relevant zijn voor je merk kun je populaire hashtags en eigen hashtags combineren met kwalitatief beeldmateriaal voor meer zichtbaarheid bij de doelgroep.
Vind je het juist toepassen van hashtags op je Instagram business account belangrijk ga dan naar het volgende blogartikel over hashtag onderzoek.



Interactie
Naast het toepassen van de juiste hashtags op je Instagram business account is het ook mogelijk om berichten te vinden die gedeeld worden door de doelgroep. Als voorbeeld gebruiken we #vakantie. Door hierop te monitoren toont iMonitoring wie deze hashtag gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen en de daarbij behorende tekst / hashtags is het mogelijk om namens een merk de interactie aan te gaan. Je kunt bijvoorbeeld reageren met een like, een vraag beantwoorden, tips delen of vragen of je het beeldmateriaal mag gebruiken als dit past in de contentstrategie.



Reputatie
Gebruik je het Instagram business account ook om reputatie te managen dan is monitoring zeker geen overbodige luxe. Door te monitoren op je merknaam met een hashtag wordt inzichtelijk wat anderen communiceren waarin je merk wordt genoemd. Verder is je Instagram business account een handig hulpmiddel voor de reputatie van je merk, tenminste als je iets te laten zien hebt. Belangrijk is om goed beeldmateriaal te delen. Laat bijvoorbeeld zien wie je bent, wie je collega’s/ werknemers zijn en wat je doet. Houd ook rekening met de juiste tone-of-voice om betrokkenheid met de doelgroep te creëren.
Zo werkt Roompot aan de reputatie door te communiceren dat niks lekkerder is dan slapen op het strand in Zeeland. Kom je al in actie om wat zij communiceren uit te proberen :).



Content marketing
Door data via je Instagram business account te verzamelen in iMonitoring krijg je meer inzicht wat de doelgroep gemeenschappelijk deelt. De verzamelde data is namelijk een prima uitgangspunt voor content marketing. Je kunt het gebruiken voor het schrijven van een blogartikel, video-animatie of een infographic om de doelgroep te informeren met relevante informatie. Als voorbeeld een infographic van de verzamelde data uit Instagram met de vakantie updates.

Over de auteur

Tessa Diependaal
Tessa Diependaal levert analyses en rapportages over de online zichtbaarheid van merken. Zij geeft marketingadvies en organiseert workshops/ trainingen hoe je als merk zichtbaar kunt zijn.
Neem contact met haar op voor meer informatie. Wil je op basis van inhoud doelgericht en praktisch aan de slag bel dan naar 085-8768977 of bezoek de website.
 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden?