Storytelling, stakeholder-dialoog en euh, Hugenoten?
Theo Labrujere – 09:52, 24 sep 2015

Ik zie nog wel eens voorbeelden van storytelling waarin een mooi verhaal is bedacht, vaak gekoppeld aan een traditie of historie van een organisatie of een bepaalde locatie. De suggestie die daar vanuit gaat is dat het verhaal diep verankerd is in de organisatie, geïncorporeerd, of verinnerlijkt in de organisatie en medewerkers. Helaas, helaas, dat blijkt dan tegen te vallen. Zoals zo vaak wordt een goed idee misbruikt om de schone schijn op te houden, om de gewenste emotionele waarden en beleving niet via reclame, maar via een “doorleefd” verhaal over te brengen. Verhaal ja, maar doorleefd, niet echt dus. Je kunt organisaties en bedrijven natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze op zoek gaan naar betere alternatieven dan die opdringerige reclames. Groot gelijk. Een antwoord dat kennelijk wordt gevonden is dan een “story” die in de praktijk van weinig betekenis blijkt omdat deze niet verankerd is in de rol en positie die de organisatie inneemt (of zou kunnen innemen) in de samenleving. Raar om te constateren is dat de machtigste en rijkste bedrijven in dat opzicht eigenlijk een beetje armoedig overkomen - to put it mildly.

Lees Verder

10 vaardigheden, vereist voor een goede Social Media Manager
Gert Jan Bos – 09:57, 17 sep 2015

Niet iedereen is geschikt als Social Media Manager. Je moet bijvoorbeeld geestige tweets kunnen bedenken of perfecte plaatjes of retweets kunnen vinden. Bij het bouwen van hun sociale media teams letten managers bij het inhuren vaak op zeer specifieke attributen. Wat maakt je dan tot een goede social media manager? Laten we eens kijken naar de tien dingen, die een social media manager blindelings moet kunnen.

Lees Verder

Social media is soms gewoon rammen
Martin Koekenberg – 12:30, 10 sep 2015

Je hebt een leuk concept, een nieuw bedrijf of een product. Om dit te lanceren wil je natuurlijk meteen social media inzetten. Meteen = Zo snel mogelijk. Je laat je informeren over hoe je dat nu het beste kunt gaan doen. Na deze informatieronde is je één ding duidelijk: ‘Er komt een stormvloed aan documenten, plannen, en strategieën op je af’. Dat kost tijd en geld. Heb je nu die online strategie, social media strategie, dat social media plan, die social media policy, kanaal strategie en content strategie allemaal nodig?

Lees Verder

Ik ga op reis en neem mee: een tablet, smartphone en laptop
Tessa Diependaal – 09:00, 20 aug 2015

De zomervakantie was begonnen en als gezin gingen wij naar Frankrijk. Gezellig met het gezin genieten van zon en water. Natuurlijk gingen ook de digitale middelen mee om spelletjes op te spelen, online filmpjes te bekijken en de mail te checken. De meeste gezinnen gaan ‘gewoon’ op vakantie, maar bij ons is het anders. Wij selecteren vakantiebestemmingen op basis van een goede WIFI-verbinding. Onze zaak is tenslotte digitaal. Nu hoor ik je denken: “Je gaat toch op vakantie en dan is het toch lekker dat je even geen internet hebt?” Voor ons als digitale, ondernemende ouders is het juist belangrijk om een goede internetverbinding te hebben. Met een snelle online verbinding zijn wij tijdens de vakantie snel klaar met het werk en dan gaat het genieten weer verder. Maar wat als het niet zo is? En de internetverbindingen van de vakantielocaties blijken slecht te zijn? Dat levert frustraties op.

Lees Verder

Spreek jij de taal van je klant wel?
Vincent Wiegers – 10:10, 06 aug 2015

Deze vakantie hebben wij voor het eerst een camper gehuurd om mee op vakantie te gaan. Wij zijn niet zo van het voorbereiden van een vakantie, dus dan is een camper ideaal! Met onze kinderen van 6 en 8 jaar zijn we op de bonnefooi op pad gegaan. We zijn de onbewust de loop van de rivier de Rijn gevolgd. Via Karlsruhe naar Oostenrijk, toen naar Zwitserland en Liechtenstein en Frankrijk. Het plan was om dan via Luxemburg en België weer terug te rijden naar Nederland en zo naar 8 landen tegelijk op vakantie te gaan.

Lees Verder

Benieuwd naar de mogelijkheden?